Niedługo miną dwa lata od niezwykle ważnej dla nas chwili. Wtedy to, po ponad 1,5 roku, nadszedł czas świętowania. Piknikując nad jeziorem, cieszyliśmy się z całym zespołem – absolwenci 1. edycji kursu właśnie napisali LEK! Pomimo atmosfery celebracji, radość mieszała się z niepewnością. Wiedzieliśmy, że w ciągu tygodnia poznamy odpowiedź na najważniejsze pytanie – czy eksperyment „Więcej niż LEK” się powiódł?
Historia projektu „Więcej niż LEK” jest historią starań o weryfikację skuteczności działań. Największym przełomem w tych działaniach było dla nas podjęcie współpracy z Centrum Egzaminów Medycznych w Łodzi, czyli organizatorem medycznych egzaminów końcowych. Zbierając numery PESEL kursantów, mogliśmy nareszcie kompletnie i wiarygodnie ocenić skuteczność naszego kursu.
Pierwsze pełne opracowanie otrzymaliśmy parę miesięcy po egzaminie, który odbył się w lutym 2019 r. Teraz, już z perspektywy czasu, chciałbym wspólnie z Wami spojrzeć raz jeszcze na wyniki i wyciągnąć z nich wnioski.
Na czym możemy się opierać?
Zanim przejdziemy do wniosków, musimy opowiedzieć trochę o tym, jakie dane wysyłamy do CEM i jakie otrzymujemy z powrotem. Przede wszystkim rozróżniamy kursantów, którzy korzystają z kursu po raz 1. (N – czyli, nowi kursanci) oraz tych, którzy przedłużają swoje uczestnictwo (P – przedłużający). Obie grupy dzielimy na 5 kategorii aktywności:- Co najmniej 240h aktywności, 80% ukończonych lekcji i 1700 zrealizowanych pytań;
- Co najmniej 240h aktywności i 80% ukończonych lekcji;
- Co najmniej 240h aktywności i 1700 zrealizowanych pytań;
- Nienależący do kategorii 1, 2 lub 3, ale posiadający co najmniej 100h aktywności, ukończone 20% lekcji i rozwiązanych 300 pytań;
- Pozostali.
Symbol | Liczebność |
G1N | 85 |
G2N | 92 |
G3N | 147 |
G4N | 376 |
G5N | 116 |
G1P | 79 |
G2P | 91 |
G3P | 151 |
G4P | 270 |
G5P | 56 |
Unikalnych nowych | 646 |
Unikalnych przedłużających | 489 |
Unikalnych wszystkich | 1135 |
Symbol grupy | Wysłano | Otrzymano | % | średnia [%] | średnia | mediana | max. | >=70% | >=80% | <56% |
G1N | 85 | 85 | 100.00% | 68.97% | 133.80 | 135.50 | 162.00 | 49.40 | 7.00 | 3.50 |
G2N | 92 | 91 | 98.91% | 68.40% | 132.70 | 134.00 | 162.00 | 47.20 | 7.70 | 6.60 |
G3N | 147 | 134 | 91.16% | 67.68% | 131.30 | 133.50 | 162.00 | 44.00 | 4.50 | 8.20 |
G4N | 376 | 117 | 31.12% | 61.08% | 118.50 | 122.00 | 156.00 | 20.50 | 0.80 | 30.80 |
G5N | 116 | 28 | 24.14% | 51.29% | 99.50 | 96.50 | 154.00 | 10.70 | 0.00 | 78.60 |
Unikalnych nowych | 646 | 285 | 44.12% | |||||||
G1P | 79 | 74 | 93.67% | 70.36% | 136.50 | 142.00 | 165.00 | 64.90 | 6.70 | 8.10 |
G2P | 91 | 86 | 94.51% | 70.15% | 136.10 | 141.00 | 165.00 | 64.00 | 8.10 | 8.10 |
G3P | 151 | 133 | 88.08% | 68.35% | 132.60 | 137.00 | 165.00 | 51.10 | 6.00 | 9.00 |
G4P | 270 | 197 | 72.96% | 60.82% | 118.00 | 120.00 | 160.00 | 16.20 | 2.00 | 31.00 |
G5P | 56 | 33 | 58.93% | 53.51% | 103.80 | 107.50 | 145.00 | 6.10 | 0.00 | 57.60 |
Unikalnych przedłużających | 489 | 375 | 76.69% | |||||||
1135 | 660 | 58.15% | ||||||||
Reszta = nie byli na kursie | 2838 | 63.20% | 122.60 | 125.00 | 172.00 | 29.40 | 3.10 | 23.20 | ||
RK = Reszta + G5N + G5P | 2899 | 62.97% | 122.16 | 124.53 | 171.52 | 28.95 | 3.03 | 24.13 |
Lepszy kurs, lepsze wyniki!
Pierwszy wniosek, który nasuwa się po prześledzeniu historii naszych wyników to, że zmiany w treści i usprawnienia przynoszą rezultaty! Po 1. edycji nasi absolwenci zdali LEK o średnio 4,92 punktów procentowych (p.p.) lepiej niż reszta kraju. To aż 10 punktów! Nie spoczęliśmy jednak na laurach. Kolejne edycje przynoszą zatem coraz lepsze rezultaty:Edycja | Średnia kraj [%] | Średnia WNL [%] | Różnica [p.p.] |
1. edycja | 68.08% | 73.00% | 4.92% |
2. edycja | 65.93% | 71.66% | 5.73% |
3. edycja | 67.70% | 74.87% | 7.17% |
4. edycja | 62.97% | 69.61% | 6.64% |
Baza pytań to za mało
Z tym dylematem mierzy się niemal każdy – pocisnąć tylko bazę pytań, czy rzeczywiście siadać od nowa do materiału? Przecież może pytania wjadą jak na studiach…? Cóż, nie bez powodu nazywają nas „pokoleniem bazy pytań„. Tymczasem statystyki pokazują, że osoby, które spełniły kryteria czasu i ukończonych lekcji poradziły sobie na LEK-u lepiej niż Ci, którzy skupili się na bazie pytań, kosztem pracy z prezentacjami.średnia [%] | średnia | mediana | |
G1N | 68.97% | 133.80 | 135.50 |
G2N | 68.40% | 132.70 | 134.00 |
G3N | 67.68% | 131.30 | 133.50 |
G4N | 61.08% | 118.50 | 122.00 |
G5N | 51.29% | 99.50 | 96.50 |
Unikalnych nowych | |||
G1P | 70.36% | 136.50 | 142.00 |
G2P | 70.15% | 136.10 | 141.00 |
G3P | 68.35% | 132.60 | 137.00 |
G4P | 60.82% | 118.00 | 120.00 |
G5P | 53.51% | 103.80 | 107.50 |
Nauka cały rok?
Tym, co nas zdziwiło, był wyjątkowo niski odsetek zdających LEK wśród nowych kursantów. Spośród 646 nowych kursantów, do LEK-u podeszło jedynie 285, czyli 44,12%. Obecnie natomiast 900 kursantów to uczestnicy poprzednich edycji.Symbol grupy | Wysłano | Otrzymano | % przystępujących |
G1N | 85 | 85 | 100.00% |
G2N | 92 | 91 | 98.91% |
G3N | 147 | 134 | 91.16% |
G4N | 376 | 117 | 31.12% |
G5N | 116 | 28 | 24.14% |
Unikalnych nowych | 646 | 285 | 44.12% |
G1P | 79 | 74 | 93.67% |
G2P | 91 | 86 | 94.51% |
G3P | 151 | 133 | 88.08% |
G4P | 270 | 197 | 72.96% |
G5P | 56 | 33 | 58.93% |
Unikalnych przedłużających | 489 | 375 | 76.69% |