Prace nad rozwojem projektu “Więcej niż LEK” trwają już kilka dobrych lat. W tym czasie ewoluował i dziś „Więcej niż LEK” to już nie tylko kurs do LEK-u, ale medyczny portal edukacyjny.

Inspiracja do tej zmiany przyszła w pewnym sensie od samych uczestników. To oni zaczęli wykorzystywać nasze materiały i platformę do nauki na studiach oraz w codziennej praktyce lekarskiej.

W ciągu ostatnich dwóch lat z kursu do Lekarskiego Egzaminu Końcowego skorzystało już ponad 3000 studentów i lekarzy. Liczne rozmowy, recenzje i przeprowadzone ankiety pozwoliły nam zebrać informacje o tym, w jaki sposób korzystają z kursu.

W tym wpisie chciałbym podzielić się z Wami 5 głównymi sposobami nauki z „Więcej niż LEK”. Każdy z nich skrojony jest na miarę innych potrzeb i możliwości czasowych. Każdy z nich jest dobry, jeżeli pomaga realizować założony cel.

Dlatego dziś chcę opisać je szczegółowo, aby pomóc Wam odpowiednio zaplanować naukę. Świadomość tego ile powinna trwać nauka do dużego egzaminu jest tutaj kluczowa. A kto wie, może ten wpis część z Was zainspiruje do korzystania z platformy w codziennej pracy?

Najpierw sprawdźmy jednak jak to możliwe, że sposobów na „Więcej niż LEK” jest aż 5!

Kurs, pokój nauki, a może wirtualne biurko?

Naszym celem jest, oprócz tworzenia kursów, rozwój narzędzi i środowiska do zarządzania własną nauką. W końcu zarówno w przypadku studentów kierunków medycznych, jak i specjalistów, regularna praca i świadome prowadzenie swojego rozwoju są kluczowe dla poczucia kompetencji zawodowej.

Początkowo platforma posiadała tylko kilka podstawowych funkcji, które były kluczowe do nauki do LEK-u. Z tego względu też struktura pokoju nauki naturalnie odzwierciedlała strukturę kursu do LEK-u.

Sytuacja ta jednak zaczęła się zmieniać. Dodawaliśmy więcej funkcji do naszego portalu. Pojawiły się kolekcje, które pozwoliły zapisywać najważniejsze slajdy, pytania, czy dyskusje. Pojawiły się powiadomienia, wyszukiwarka, prywatne wiadomości, a ostatnio narzędzie do tworzenia indywidualnego planu nauki. Kurs zaczął ewoluować w stronę wirtualnego pokoju nauki. Niezależnie od tego, czy aktualnie prowadzimy kurs, na platformie zawsze ktoś się uczy, zawsze ktoś zadaje pytania, a zespół dydaktyczny lub inni uczestnicy na nie odpowiadają.

Jak się okazało, dla wielu osób 14-tygodniowy Kurs do LEK był zbyt intensywny. Czy to z powodu małej ilości czasu, czy dużych braków po studiach, nie byli w stanie przerobić całego kursu w wakacje. Zaczęli zatem wykorzystywać pokój nauki inaczej, niż przewidywaliśmy to na początku.

Klucz do sukcesu edukacyjnego i zrealizowania marzeń polega na systematycznej, regularnej pracy. Stąd wiele osób, uczy się z nami dłużej niż 14 tygodni, rekordziści uczą się nawet od 5. roku studiów!

Jak wszyscy dobrze wiemy, prowadzenie regularnej nauki opartej na powtórkach nie jest łatwe. Jednocześnie większość z nas wie, że to właśnie taka nauka daje długotrwałe rezultaty. W szczególności, jeśli dobrze wiemy co chcemy osiągnąć!

Z tego powodu wielu osobom platforma zaczęła zastępować ich domowe biurko, przy którym na co dzień się uczyli. Od monitorowania planu nauki, przez śledzenie i wykonywanie efektywnych powtórek, do czytania podręczników lub rozwiązywania testów. W każdym aspekcie portal edukacyjny „Więcej niż LEK” zmieniał sposób, w jaki uczą się młodzi medycy.

Przez to jednak obserwując pracę różnych znajomych można zastanawiać się jak właściwie należy korzystać z kursu? Jak zwykle, na początku najważniejszy jest… cel!

Większość osób myśli oczywiście o przygotowaniu do Egzaminu Końcowego, jednak nie wszyscy. Dla części osób jest to dobry sposób na nadrobienie zaległości, dla innych – sposób na szybkie i efektywne przygotowanie do egzaminów na ostatnich latach studiów, a dla jeszcze innych – jedyny sposób na prowadzenie regularnej nauki ze względu na natłok obowiązków rodzinnych.

Drugi element, który wpływa na to jak korzystamy z kursu i samego portalu to ilość czasu, jaką chcemy poświęcać na naukę. W zależności od naszej indywidualnej sytuacji możemy uczyć się od 2, do nawet 8 godzin dziennie!

W naturalny sposób zaobserwowaliśmy 5 głównych sposobów na pracę z platformą i kursem. Wszystkie opisy zakładają naukę 5 dni w tygodniu.

5 sposobów na Więcej niż LEK

Minimalny – Jest to podstawa merytoryczna kursu. Zakłada wykorzystanie do nauki prezentacji oraz bazy pytań zamkniętych z oficjalnych egzaminów LEK. W ramach kursu, nauka w ten sposób zajmuje średnio 4 godziny dziennie.

Ten sposób stanowi trzon, który należy przerobić, aby mieć pewność, że zapoznaliśmy się ze wszystkimi zagadnienia wymaganymi do egzaminu. Dodatkowo, rozwiązywanie  pytań kontrolnych, które pojawiają się na każdej lekcji, pozwala na zapoznanie się ze sposobem formułowania pytań na egzaminie. Rozwiązanie dużej ilości pytań zamkniętych, umożliwia  nam wyłapanie wszelkich zaległości i błędów w rozumieniu materiału na krótko przed egzaminem.

Sposób ten nie jest przez nas zalecany, gdyż nie zakłada regularnej pracy z powtórkami. Jednak część osób, które mają bardzo mało czasu lub chcą jedynie zdać egzamin, decyduje się na niego dla oszczędności czasu. Może wystarczyć, aby zdać LEK, jednak tylko przy dobrym usystematyzowaniu wiedzy po studiach.

Podstawowy – Korzysta z niego duża część kursantów, w szczególności osoby, które mają problem ze zdaniem LEK-u. Poza pracą z prezentacjami oraz bazą pytań, codziennym elementem nauki staje się wykorzystanie systemu powtórek, które polegają na regularnej pracy z zestawami pytań otwartych. Pozwala na prowadzenie efektywnej nauki w ramach kursu. Praca w ten sposób zajmuje średnio 5 godzin dziennie.

Jeśli do sposobu minimalnego dołożymy jeszcze systematyczną pracę z pytaniami otwartymi, które stanowią podstawę powtórek, pozwoli nam to na zbudowanie pewności swojej wiedzy. Powtórki zakładają codzienną szybką pracę z pytaniami otwartymi z materiału z poprzednio przerabianych działów sprzed 1, 5 i 15 lekcji. Do każdej lekcji przypisany jest jeden zestaw, który na kursie pojawi się 3 razy w ramach domyślnego planu nauki i czwarty raz w ramach lekcji powtórkowych dla chętnych osób.

To właśnie w trakcie tego etapu lekcji odkrywamy swoje słabości, braki w wiedzy i możemy z nimi pracować. To tutaj wydarza się najlepsza, z kognitywnego punktu widzenia, nauka, gdyż jej trwałe efekty pojawiają się wtedy, kiedy własnymi słowami opisujemy rozumiane zagadnienia. Nie tylko pozwala to utwierdzić się w przekonaniu dobrego przerobienia materiału, ale także zweryfikować swoja wiedzę.

Szczerze zachęcamy do pracy z zestawami otwartych pytań. Jeśli od początku będziecie z nimi pracować, pod koniec kursu większość pytań będzie dla Was znana i jasna, a powtórki będą zawierać coraz mniej czasu. Nie martwcie się, gdy okaże się, że po kilku dniach lub tygodniach nie pamiętacie połowy odpowiedzi. Zapominanie jest naturalnym procesem, na kursie z nim nie walczymy. Właśnie po to są te pytania aby to wyłapać, taki jest ich cel!

Dzięki temu każda zainwestowana wcześniej godzina pracy z prezentacjami nie idzie na marne i dzięki temu osiągamy cel kursu – usystematyzowanie naszej wiedzy. Na kursie dowiecie się między innymi tego, że mechaniczne powtarzanie to w dużej mierze błąd. Po zrealizowaniu lekcji, najlepiej jest przejść dalej i wrócić do tych zagadnień przy okazji kolejnej powtórki. 😉

Pełny potencjał – Do codziennej pracy z wszystkimi podstawowymi formami nauki dostępnymi na platformie dokładamy także tworzenie własnych notatek w albumie map myśli. Takie podejście pozwala w pełni usystematyzować materiał do egzaminu oraz upewnić się, że znamy wszystkie zagadnienia. Wymaga jednak poświęcenia dodatkowego czasu na pracę z mapami myśli. Osoby, które pracowały z tą techniką notowania i organizowania wiedzy,  średnio dziennie spędzały na nauce 6 godzin dziennie. Odbywało się to jednak przy założeniu, że naukę do LEK-u będą prowadzić maksymalnie 3 miesiące tak, jak w przypadku podejścia minimalnego czy podstawowego. Jest to sposób, który wybiera większość osób. W szczególności te, które celują w bardzo wysokie wyniki. Kurs w ramach tego sposobu potrafi być bardzo intensywny, w szczególności jeśli chcemy przerobić całość w 14 tygodni.

Praca z albumem map myśli pomaga wykorzystać pełen potencjał metodyki nauczania Więcej niż LEK. Codzienna praca z mapami myśli i z wyobrażeniami w ramach powtórek są naszą odpowiedzią na zgłoszony przez wielu studentów medycyny problem z brakiem usystematyzowania wiedzy ze studiów.

Poprzez połączenie map myśli oraz systemu skojarzeniowo-wyobrażeniowego pomagamy w stworzeniu mentalnego modelu wiedzy, jednego miejsca, atrakcyjnego notatnika, który pozwoli Wam  łatwo, szybko i efektywnie powtarzać i odnajdywać informacje w Waszej pamięci. Album pomaga w tworzeniu i utrwalaniu “szufladek pamięci”, do których później możemy wkładać konkretne, szczegółowe informacje. Z doświadczenia wiem, że niewiele osób na studiach miało czas na wypracowanie takiego systemu. Z tego względu kurs do LEK-u jest ostatnią okazją na stworzenie go.

Praca z albumem może odbyć się na dwóch poziomach. Pierwszy polega po prostu tworzeniu map myśli w taki sposób, aby w trakcie nauki z kursem wyłapywać swoje braki w wiedzy i umieszczać w nim przede wszystkim te informacje, których nie pamiętaliśmy. Drugi, bardziej czasochłonny, zakłada stworzenie notatek holistycznych, które zawierają więcej informacji niż tylko te, których nie pamiętaliśmy.

Pracę z albumem można dodatkowo potęgować wykorzystując nagrania audio i pracę z wyobraźnią. Dzięki dziwnym, absurdalnym historiom i technice wizualizacji tworzymy mentalne spusty pamięci. Ułatwiają one poruszanie się po albumie, a dodatkowo dają możliwość od czasu do czasu zrobienia sobie atrakcyjnej przerwy w nauce i odprężenie się.

Nie ukrywam, że praca z albumem jest czasochłonna ale otwarcie mówię, że warto. Takie usystematyzowanie wiedzy pomoże nie tylko w przygotowaniu do egzaminu, ale także w późniejszej pracy zawodowej. Efekty takiej pracy dają naprawdę długotrwałe efekty.

Nauka długofalowa – Z tej formy nauki korzysta około 40% osób. Zasadniczo korzystają oni z pełnego potencjału platformy jednak rozkładają naukę na więcej niż 3 miesiące. Najpopularniejsza opcja to 6-8 miesięcy choć wiele osób przerabia kurs dwukrotnie ze względu na chęć osiągnięcia wysokiego wyniku i przez to uczą się nawet 12 miesięcy.

Przeznaczony dla osób z małą ilością wolnego czasu w ciągu dnia, studentów ostatnich lat studiów, osób z brakami w wiedzy, osób opiekujących się dziećmi i osób, które studiowały w innym języku. Nauka średnio dziennie zajmuje wtedy 3 godziny dziennie.

Osobiście myślę, że coraz więcej osób będzie właśnie w ten sposób korzystać z platformy, gdyż po prostu wolą uczyć się na spokojnie. Dodatkowy argument to fakt, że materiału jest bardzo dużo i 12 miesięcy to wystarczający czas, aby go przyswoić i powtórzyć. Podobny okres trwają kursy amerykańskie  przygotowujący do nostryfikacji dyplomu w stanach.

Codzienna praktyka lub tryb książki – Zakłada wykorzystywanie portalu wedle własnego pomysłu. Wiele osób tworzy indywidualny plan pracy. Korzysta z platformy do nauki do egzaminów na studiach lub systematyzuje wiedzę na pierwszych latach specjalizacji. Platforma zaczyna wtedy przypominać otwartą książkę, z której użytkownik korzysta kiedy tego potrzebuje.

To jaki jest Twój cel?

To już wszystko! Mam nadzieję, że jeśli jesteście na drodzę do uzyskania dyplomu, to powyższy wpis pomoże Wam uświadomić sobie, ile może trwać nauka do egzaminu oraz jak uczą się inni. Jeśli zaś po prostu zainteresuje Was edukacja, czy metody efektywnej nauki, to uzmysłowi Wam jak ważna jest systematyczna nauka i posiadanie konkretnego, sprecyzowanego celu nauki.

Przy tej okazji chciałbym również podziękować wszystkim absolwentom kursu „Więcej niż LEK” oraz zespołowi tworzącemu portal. Bez Waszego zaangażowania stworzenie powyższego opracowania nie byłoby możliwe, a portal edukacyjny pewnie nigdy by nie powstał. Dziękuję za zaufanie i zaangażowanie, za każde zadane na kursie pytanie i wypełnioną ankietę, dzięki którym pokój nauki jeszcze lepiej służy kolejnym adeptom medycyny.

Wam zaś, drodzy Czytelnicy, życzę motywacji i determinacji w dążeniu do celu oraz dobrego i świadomego wyboru celu swojej nauki oraz sposobu na zrealizowanie go. 🙂

Daro