Końcówka studiów na kierunku lekarskim lub lekarsko-dentystycznym kojarzy mi się przede wszystkim z chaosem. Na większości uczelni oznacza to bowiem naukę do egzaminów z przedmiotów tak obszernych jak interna, chirurgia, ginekologia czy pediatria, co samo w sobie jest ogromnym wyzwaniem. Do tego dochodzi zbliżający się wybór miejsca odbywania stażu podyplomowego i zapisy na Lekarski/Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy (LEK/LDEK). Obowiązki się nawarstwiają, a wizja nadchodzącego ukończenia szkoły jednocześnie cieszy i przeraża. Pamiętam, że trudno było mi się w tym wszystkim odnaleźć i zastanawiałam się, kiedy tak właściwie powinnam zacząć załatwiać formalności związane z zapisami na egzamin oraz ile dokładnie czasu na to potrzebuję. Sprawy nie ułatwiał fakt, że studenci wzajemnie napędzali swój strach, relacjonując opowieści zasłyszane od starszych kolegów i koleżanek oraz udzielając sobie różnorakich rad na ich podstawie. Wszyscy dobrze znamy sytuacje, w których zamiast poszukać rzetelnych informacji, opieramy się na wskazówkach przekazywanych z ust do ust, często przeinaczonych i tylko częściowo prawdziwych. W takich warunkach bardzo łatwo wpaść w panikę, że sobie z tym wszystkim nie poradzimy, nie zdążymy na czas lub zapomnimy o czymś istotnym.

 

Całe szczęście, możesz zrobić kilka rzeczy, które uczynią proces zapisów na LEK/LDEK łatwiejszym. Po pierwsze, postaraj się podejść do całej sprawy na spokojnie. Przy całym stresie związanym z egzaminami i końcem studiów dokładanie sobie kolejnych zmartwień jest naprawdę kiepskim pomysłem. Pomyśl o tym w ten sposób: tyle osób przed Tobą już przez to przechodziło, że Ty też bez trudu sobie z tym poradzisz. Po drugie, zorientuj się, czy w twojej lokalnej Okręgowej Izbie Lekarskiej (OIL) organizowane są spotkania dla absolwentów kierunków lekarskich. Podczas takiego wydarzenia tłumaczone są pokrótce zasady korzystania z portalu System Monitorowania Kształcenia (SMK), za pomocą którego należy zapisać się na egzamin. Można tam również otrzymać wiele przydatnych wskazówek dotyczących stażu podyplomowego, funkcjonowania Izby Lekarskiej, imprez przez nią organizowanych oraz istniejących udogodnień dla lekarzy (takich jak np. karty sportowe czy zniżki do wybranych teatrów i restauracji). Po trzecie, sam portal SMK oferuje możliwość skorzystania z instrukcji dla absolwentów, którą możesz znaleźć w zakładce “Pomoc” w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej.

 

Może się jednak okazać, że w ferworze nauki nie masz czasu, żeby udać się na spotkanie do OIL-u, lokalna Izba go nie organizuje albo po prostu potrzebujesz mieć te informacje zebrane w jednym miejscu i opisane w przystępny sposób. Właśnie dla osób takich jak Ty przygotowaliśmy poniższy poradnik, który przeprowadzi Cię przez proces rejestracji na Lekarski/Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy. W pierwszej, skróconej części znajdziesz listę kroków koniecznych do wykonania, aby zapisać się na LEK/LDEK wraz z szacunkowym czasem, jaki Ci to zajmie. Następnie przejdziemy do wersji rozszerzonej, uzupełnionej zrzutami ekranu i szczegółami dotyczącymi formularzy wypełnianych w SMK, która pozwoli Ci dokładnie prześledzić przebieg zapisów. Bez zbędnego przedłużania – zaczynamy!

 

W wielkim skrócie

Rejestracja na LEK/LDEK składa się z kilku kroków. Jeśli jest to Twoje pierwsze podejście, będziesz mieć trochę więcej do zrobienia, ale bez paniki – postępując zgodnie z tym poradnikiem uda Ci się wypełnić wszystkie potrzebne formularze i wnioski szybciej niż Ci się wydaje. Teoretycznie cały proces zapisów można zamknąć w jeden dzień. Jednak ze względu na fakt, że pierwsze zetknięcie się z portalem SMK wiąże się z koniecznością wizyty w Okręgowej Izbie Lekarskiej, warto mieć w zapasie więcej czasu. Dwa dni powinny na spokojnie wystarczyć, żeby zapoznać się z ważnymi stronami internetowymi, odwiedzić OIL i ostatecznie sfinalizować zapisy na LEK/LDEK. Na pocieszenie dodam, że ilość formalności zmniejsza się przy kolejnych podejściach… Pomijając oczywiście to, że każdy następny egzamin trzeba opłacić 😉

Poniżej znajduje się skrócona lista czynności, które należy wykonać, aby zarejestrować się na LEK/LDEK. Jeśli w tej chwili nie chcesz jeszcze zapisywać się na egzamin i planujesz wrócić do tego później, dobrym pomysłem będzie pobieżne przejrzenie tych punktów – przy każdym z nich umieściliśmy orientacyjny czas potrzebny do ich wykonania. Pozwoli ci to oszacować, kiedy najlepiej zacząć załatwiać formalności, żeby na spokojnie ze wszystkim zdążyć. Oczywiście zawsze lepiej jest mieć kilka dni w zapasie i nie zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę. Większość procesu rejestracji opiera się na systemie wirtualnym, w związku z czym mogą zdarzyć się sytuacje, na które nie będziesz mieć wpływu. Prace technicznie, przerwy w dostawie prądu lub internetu… Dziwnym trafem te małe niedogodności lubią pojawiać się właśnie wtedy, gdy potrzebujemy zrobić coś na komputerze i zostało nam naprawdę niewiele czasu. Wystarczy wspomnieć tutaj internetowe zapisy na egzaminy lub zajęcia fakultatywne w trakcie studiów – Ci spośród Was, którzy przez to przechodzili na pewno wiedzą o czym mówię. Na szczęście, w przypadku SMK problem z przeciążeniem systemu, związanym ze zbyt dużą ilością osób próbujących jednocześnie zapisać się na egzamin nie powinien mieć miejsca. Mimo to lepiej dmuchać na zimne i odpowiednio wcześniej się za to zabrać.

Przechodząc więc do meritum, odpowiedzmy sobie na pytanie – co muszę zrobić, aby zarejestrować się na LEK/LDEK?

CEM – Centrum Egzaminów Medycznych

    • Odwiedź stronę CEM-u.
    • Sprawdź najnowsze ogłoszenia dotyczące egzaminu.
    • Upewnij się co do terminów rejestracji w tegorocznych sesjach egzaminacyjnych.

Przewidywany czas: kilka minut do pół godziny.

ePUAP – Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (punkt nieobowiązkowy)

  • Utwórz Profil Zaufany na stronie ePUAP lub za pośrednictwem swojego e-konta bankowego. Utworzenie profilu jest opcjonalne. Nie oszczędzi czasu absolwentom, którzy i tak będą musieli osobiście pojawić się w OIL, ale znacząco usprawni dopełnienie formalności w momencie zapisywania na egzamin już jako lekarz/lekarz dentysta.

Przewidywany czas: kilka minut w przypadku zakładania Profilu Zaufanego za pośrednictwem rachunku bankowego, 1-2 dni w przypadku wizyty w punkcie potwierdzającym tożsamość.

SMK – System Monitorowania Kształcenia

  • Utwórz konto na portalu SMK.
  • Zaloguj się do SMK.
  • Złóż wniosek o modyfikację uprawnień w SMK na absolwent (wymaga potwierdzenia w Izbie Lekarskiej) lub lekarz/lekarz dentysta.
  • Utwórz wniosek o egzamin państwowy LEK/LDEK.
  • Opłać egzamin – dotyczy drugiego i każdego kolejnego podejścia do egzaminu.
  • Sprawdź status swojego wniosku. Powinna wyświetlić Ci się następująca informacja: „Dopuszczony – opłacony”. Po pewnym czasie status zmieni się na “Dopuszczony – wniosek w CEM”.

Przewidywany czas: 1-2 dni.

 

Krok po kroku

W tej części poradnika przejdziemy krok po kroku przez wszystkie wymienione wcześniej punkty. Jeśli chcesz przystąpić do zapisów na egzamin, jesteś w odpowiednim miejscu. Dzięki umieszczonym tutaj zrzutom ekranu (stan na lipiec 2019) zobaczysz, w co kliknąć i które pola wypełnić, aby wykonać dany krok. Rejestracja na LEK/LDEK nie należy do najprzyjemniejszych czynności, głównie dlatego, że przypomina o nieuchronnie zbliżającym się terminie egzaminu, ale nic na to nie poradzimy. W końcu trzeba się za to zabrać. Zatem do dzieła!

Centrum Egzaminów Medycznych

  • Wejdź na stronę CEM-u, czyli Centrum Egzaminów Medycznych. Jest to jednostka zajmująca się organizacją egzaminów państwowych dla osób wykonujących zawody medyczne (m.in. LEK-u, LDEK-u, egzaminów specjalizacyjnych dla lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów czy diagnostów laboratoryjnych).
  • Przejrzyj najnowsze ogłoszenia dotyczące LEK-u lub LDEK-u, które znajdziesz w “Informacjach” w zakładce “Lekarze/Dentyści”. Można tutaj sprawdzić nie tylko termin egzaminu w nadchodzącej sesji, ale również inne przydatne informacje, takie jak wysokość opłaty za zgłoszenie, ilość pytań, strukturę tematyczną testu, wykaz podręczników, czas trwania oraz obowiązujące zasady.
  • Sprawdź terminy rejestracji na egzamin w tegorocznej sesji egzaminacyjnej.

Warto pamiętać, że pierwsze podejście do egzaminu jest bezpłatne, za każde kolejne natomiast zapłacisz 100 zł. W przypadku zdawania w języku innym niż polski opłata w wysokości 340 zł obowiązuje od pierwszego zgłoszenia.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (dla chętnych)

  • Załóż Profil Zaufany na stronie ePUAP lub za pośrednictwem swojego e-konta bankowego. Co prawda nie jest to konieczne, żeby zapisać się na egzamin, ale warto to zrobić, zwłaszcza przed kolejnym podejściem do LEK-u/LDEK-u. Profil Zaufany umożliwia cyfrowe podpisywanie podań i pism, co pozwoli Ci uniknąć wizyty w Izbie Lekarskiej przy modyfikacji uprawnień konta SMK z roli absolwenta na rolę lekarza/lekarza dentysty. Pamiętaj, że ten sposób nie zadziała w przypadku pierwszorazowej rejestracji na egzamin – w tym przypadku, czy tego chcesz czy nie, odwiedziny w Izbie Lekarskiej Cię nie ominą.

Warto wiedzieć, że wiele banków oferuje możliwość założenia Profilu Zaufanego za pośrednictwem rachunku bankowego. Stanowi to duże ułatwienie, ponieważ nie wymaga dodatkowego potwierdzenia tożsamości np. poprzez wizytę w specjalnej placówce. W ten sposób założysz profil od ręki, w zaledwie kilka minut i voilà! Od teraz załatwianie spraw urzędowych stanie się znacznie prostsze. Zastanawiasz się pewnie, czy jest sens zakładać konto tylko po to, żeby ten jeden raz zmienić uprawnienia na portalu SMK? W mojej opinii tak. Z Profilem Zaufanym wiele formalności załatwisz online, w zaciszu swojego mieszkania, bez konieczności biegania po urzędach, stania w kolejkach i marnowania wolnego czasu. Warto więc przy tej okazji rozważyć jego założenie i wypróbowanie.

System Monitorowania Kształcenia

Strona CEM-u przejrzana? Świetnie, w takim razie wiesz już, że istnieje tylko jeden sposób, aby zapisać się na egzamin – za pośrednictwem SMK, czyli Systemu Monitorowania Kształcenia. Jest to system teleinformatyczny wspomagający przebieg procesu kształcenia podyplomowego kadr medycznych. Za jego pośrednictwem można m.in. wnioskować o przystąpienie do egzaminów państwowych, o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego czy też prowadzić Elektroniczną Kartę Specjalizacji.

Mimo że system ten na pierwszy rzut oka może wydawać się mało intuicyjny i nieprzyjazny – spokojnie, nie ma się czego obawiać. Poniżej pokażemy Ci kolejne etapy, które musisz przejść, żeby zapisać się na egzamin. Jeśli zdecydujesz się postępować zgodnie ze wskazówkami zawartymi w tym poradniku, nie powinieneś mieć problemu ze sprawnym zarejestrowaniem swojego zgłoszenia.

W przypadku pojawienia się problemów technicznych lub pytań związanych z systemem SMK napisz wiadomość na adres smk-serwis@csioz.gov.pl

  • Utworzenie konta

Zacznij od założenia konta na stronie SMK. Uważaj przy wypełnianiu formularza! Poprawa danych wymaga niekiedy paru dni, gdyż wykonywana jest ręcznie przez administratora.

Pole Opcjonalny identyfikator P2 nie jest obowiązkowe. Jeżeli posiadasz profil w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, wpisz w tym miejscu swój login. W ten sposób oba konta zostaną ze sobą powiązane. W przeciwnym razie pozostaw pole niewypełnione. Podczas zakładania konta w SMK, profil w Systemie Administracji P2 zostanie utworzony automatycznie.
WAŻNE! Jeśli nie posiadasz konta w SA P2, a mimo to omyłkowo wypełnisz to pole – profil SMK nie zostanie utworzony.

Na koniec kliknij przycisk Złóż wniosek o założenie konta. Formularz ten może zostać złożony jedynie w wersji elektronicznej i nie wymaga użycia podpisu elektronicznego. Podany we wniosku adres e-mail to twój login. W swojej skrzynce odbiorczej natomiast znajdziesz wiadomość zawierającą hasło.

W przypadku problemów z utworzeniem konta system poinformuje cię o tym drogą mailową.

 

  • Logowanie

Pora zalogować się do SMK. Po wejściu na stronę kliknij Zaloguj w P2. Do dyspozycji masz trzy sposoby uwierzytelnienia: Certyfikat, Login/Hasło lub ePUAP. Wybierz opcję Login/Hasło, aby zalogować się za pomocą danych otrzymanych drogą mailową podczas zakładania konta SMK.

Wpisz swoje dane do logowania, a następnie kliknij Dalej.

 

Jeśli w przyszłości chcesz logować się przy pomocy profilu ePUAP, musisz połączyć z nim swoje konto SMK. W tym celu wejdź na stronę Systemu Administracji P2. Wybierz Logowanie do Systemu Administracji P2. Zaloguj się przy pomocy Loginu/Hasła do konta SMK. Następnie w zakładce “Moje dane” wpisz swój Identyfikator konta ePUAP oraz to samo w polu Identyfikator Profilu Zaufanego ePUAP. Kliknij Zapisz zmiany i wyloguj się. Na koniec wejdź na stronę SMK i zaloguj się przy pomocy profilu ePUAP. Spowoduje to, że będziesz mieć te same dane logowania do obu stron (mniej do zapamiętania), a także pozbędziesz się konieczności okresowej zmiany hasła na platformie SMK.

  • Wniosek o modyfikację uprawnień

Posiadasz już konto w SMK, pora więc złożyć wniosek o modyfikację uprawnień. O co w tym tak właściwie chodzi? Na początku każdy użytkownik SMK ma odgórnie przypisaną “rolę zerową”, czyli taką, która nie gwarantuje żadnych dodatkowych uprawnień. Aby móc zapisać się na LEK/LDEK, potrzebujesz uzyskać rolę absolwenta lub lekarza/lekarza dentysty, w zależności od tego, na jakim etapie edukacji jesteś. W celu otrzymania uprawnień absolwenta wystarczy zaświadczenie o ukończeniu studiów lub dyplom, z kolei jako lekarz/lekarz dentysta musisz posiadać numer Prawa Wykonania Zawodu (PWZ).

Zatwierdzenia zmiany roli zerowej na rolę absolwenta dokonuje Okręgowa Izba Lekarska, do której należysz – żeby to zrobić musisz osobiście się do niej udać. Taka wycieczka, której jedynym celem jest zmiana uprawnień na stronie internetowej wielu osobom może wydawać się uciążliwa. Uważam jednak, że nie należy się przed tym zanadto wzbraniać. Jest to bowiem doskonała okazja dla każdego z nas, żeby poznać swoją Izbę Lekarską, dowiedzieć się o inicjatywach przez nią podejmowanych i oddzielić grubą kreską okres studiów od okresu pełnoprawnego wykonywania zawodu lekarza. Dla mnie miało to znaczenie symboliczne. Wcześniej w celu załatwiania różnorakich formalności chodziło się do dziekanatu, od tego momentu sporo się zmieniło 🙂

Sprawa jest nieco łatwiejsza w przypadku zmiany roli z absolwenta na lekarza/lekarza dentystę. Wówczas możesz to zrobić zarówno osobiście w Izbie Lekarskiej, jak i przy użyciu Profilu Zaufanego ePUAP, jeśli takowy posiadasz.

Po zalogowaniu się do SMK naciśnij przycisk Wybierz po prawej stronie ekranu przy roli, z której chcesz skorzystać. Na początku będzie wyświetlać ci się jedynie Rola zerowa i to właśnie przy jej użyciu złożysz wniosek o nadanie uprawnień absolwenta. Jeśli natomiast wnioskujesz o nadanie roli lekarza/lekarza dentysty, wybierz rolę Absolwent (jak na zrzucie ekranu poniżej).

 

 

Następnie kliknij ikonę Wnioski o modyfikację uprawnień.

 

W tym miejscu możesz zobaczyć stan swoich wniosków. Naciśnij przycisk Nowy wniosek o modyfikację uprawnień.

System przeniesie Cię do formularza. Jego górna część zawiera dane, które w większości zostaną automatycznie uzupełnione z twojego profilu – aby ewentualnie dokonać ich zmiany należy edytować informacje podane podczas rejestracji. Możesz to zrobić klikając ikonę Mój profil na stronie głównej (patrz zrzuty ekranu powyżej).

Następna część wniosku to rubryka Dodatkowe informacje. Uzupełnisz ją wybierając odpowiednie opcje z listy. Poniższe wskazówki Ci w tym pomogą:

  • Pole Grupa biznesowa: wybierz odpowiednio absolwent lub lekarz/lekarz dentysta.
  • Pole Grupa funkcjonalna: wybierz użytkownik.
  • Pole Jednostka akceptująca wniosek: zaznacz OIL i wybierz nazwę swojej Izby Lekarskiej.
  • Pole Podmiot: pozostaw puste.
  • Przejdź na następną stronę klikając Dalej.

 

 

Kolejne części formularza będą różne, w zależności od tego, czy wnioskujesz o nadanie roli absolwenta czy roli lekarza/lekarza dentysty.

W przypadku składania wniosku o uzyskanie roli absolwenta na ekranie wyświetli Ci się rubryka Ukończona uczelnia. Wypełnij pola odpowiednimi danymi, a następnie kliknij Zapisz.

 

Z kolei w przypadku wniosku o nadanie roli lekarza/lekarza dentysty pojawią Ci się następujące rubryki: Uprawnienia zawodowe, Miejsce zatrudnienia, Lista specjalizacji niezakończonych, Lista wyników LEK i Pozostałe dane. Dwie wymienione na początku muszą zostać obowiązkowo wypełnione.

W przypadku pierwszej z nich, czyli uprawnień zawodowych – dane potrzebne do uzupełnienia znajdziesz w swojej książeczce PWZ. Dla ułatwienia krótka nawigacja:

  • Numer PWZ – str. 3 książeczki.
  • Izba lekarska, która wystawiła PWZ – str. 2.
  • Numer seryjny PWZ – czerwony numer u dołu każdej strony.
  • Data wystawienia – str. 2, 8 lub ostatnia ze zdjęciem.
  • Miejsce wystawienia – str. 2.
  • Wystawca, czyli nazwa Okręgowej Izby Lekarskiej, która wystawiła Twoje PWZ – str. 8.
  • Rodzaj – wybierz odpowiednio “tymczasowe”, jeżeli jesteś stażystą lub “stałe”.
  • Numer rejestracyjny – str. 8.

Następne części wypełnij tylko wtedy, jeśli Cię dotyczą. Przykładowo, jeśli już masz za sobą podejście do LEK-u/LDEK-u, uzupełnij tę rubrykę. Data uzyskania to dzień podejścia do egzaminu. Natomiast punkty uzyskane, możliwe i wynik procentowy możesz sprawdzić na stronie CEMu w zakładce “Wyniki” po wybraniu sesji, wpisaniu kodu zdającego oraz numeru PESEL.

 

Po wypełnieniu wniosku naciśnij przycisk Zapisz widoczny na dole formularza.

 

Wyświetli Ci się komunikat informujący o zakończeniu akcji powodzeniem. Po jego zatwierdzeniu przejdziesz do trybu podglądu wniosku. W tym miejscu pozostają Ci do wyboru następujące kroki:

  • Wydrukowanie formularza przy pomocy funkcji Drukuj.
  • Podpisanie i wysłanie wniosku przy użyciu podpisu kwalifikowanego lub profilu ePUAP.
  • Przesłanie formularza do administratora za pomocą funkcji Złóż wniosek papierowy, a następnie udanie się z wydrukowanym wnioskiem do lokalnej Izby Lekarskiej celem weryfikacji osoby składającej i uzyskania uprawnień. 

To właśnie w tym miejscu posiadanie Profilu Zaufanego ePUAP oszczędzi Ci jedną wizytę w OIL-u, pod warunkiem, że wnioskujesz o zmianę roli z absolwenta na rolę lekarza/lekarza dentysty.

 

WAŻNE! Pamiętaj, aby – po zapisaniu – złożyć wniosek poprzez kliknięcie podpisz profilem EPUAP i wyślij LUB złóż wniosek papierowy, gdyż zdarzały się przypadki zakończenia wypełniania formularza na poleceniu Zapisz. Wówczas wniosek nie zostanie złożony!

Wybierając potwierdzenie poprzez podpis ePUAP, w przypadku wniosku o nadanie roli lekarza/lekarza dentysty, otrzymasz poniższy komunikat.

 

 

Od tego momentu posiadasz już dwie role w SMK, a twój wniosek dzięki profilowi ePUAP został automatycznie zaakceptowany.

 

WAŻNE! Pamiętaj, że wnioskując o nadanie roli absolwenta, formularz możesz złożyć tylko i wyłącznie osobiście w Izbie Lekarskiej. W takiej sytuacji powinieneś więc wybrać opcję: złóż wniosek papierowy, a następnie wydrukować go i zanieść do OIL-u. Różnica jest widoczna na powyższym zrzucie ekranu. Wniosek o nadanie uprawnień absolwenta wyświetla się w systemie jako “zaakceptowany przez administratora”, a nie “zaakceptowany automatycznie” jak w przypadku roli lekarza/lekarza dentysty.

  • Wniosek o egzamin państwowy LEK/LDEK

Tym sposobem przeszliśmy wreszcie do najważniejszego kroku, czyli do zapisania się na egzamin. Pamiętaj, że możesz to zrobić dopiero po modyfikacji uprawnień. Kiedy posiadasz już rolę absolwenta lub lekarza/lekarza dentysty, nadszedł czas, żeby przystąpić do składania wniosku o Lekarski/Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy. Nie martw się, jeśli masz do wyboru mniej opcji niż widać na poniższych zrzutach ekranu – jest to uzależnione od posiadanej roli (jako absolwent będziesz widzieć mniej, niż jako lekarz/lekarz dentysta).

Na początku ponownie zaloguj się do SMK za pomocą loginu i hasła, które zostały do Ciebie wysłane podczas procesu rejestracji lub przy użyciu profilu ePUAP (jeśli go posiadasz i oba konta zostały ze sobą połączone). Obie formy logowania do systemu są poprawne.

Jeśli wybierzesz opcję Profil Zaufany, wpisz swoje dane do ePUAP, a następnie kliknij Zaloguj mnie.

 

Z listy ról wybierz Absolwent lub Lekarz/Lekarz dentysta, w zależności od posiadanych uprawnień.

 

Następnie kliknij przycisk Wnioski o egzamin zawodowy.

 

Wybierz Nowy wniosek o egzamin zawodowy.

 

 

Na ekranie pojawi się wniosek, który będzie częściowo wypełniony danymi z twojego profilu. Twoim zadaniem jest uzupełnienie pola Sesja egzaminacyjna – wiosna oznacza LEK/LDEK przeprowadzany w lutym, jesień jest to natomiast egzamin wrześniowy.

 


 

W tym miejscu warto również sprawdzić poprawność informacji zawartych w rubrykach: Dane osobowe, Adres, Adres korespondencyjny, Kontakt oraz Nr PWZ. Jeśli znajdziesz jakieś rozbieżności, poszczególne pola możesz edytować poprzez kliknięcie przycisku Mój profil na stronie głównej w panelu SMK.

Po sprawdzeniu poprawności automatycznie uzupełnionych danych, pozostało Ci do wypełnienia jeszcze kilka pól:

    • Nr dyplomu – odpowiedni numer znajdziesz na dyplomie lub zaświadczeniu o ukończeniu studiów.
    • Data wydania – datę w formacie RRRR-MM-DD uzupełnisz klikając ikonę kalendarza po prawej stronie rubryki.
    • Nr rejestracyjny w Izbie Lekarskiej – str. 8 książeczki PWZ.
    • Uczelnia – uzupełnij rodzaj uczelni, wydział oraz nazwę ukończonej szkoły (wyszukaj ją na liście, która otworzy się po kliknięciu przycisku Wybierz).
    • Rubryki Nazwa i wydział uczelni medycznej lub uczelni nostryfikującej dyplom oraz Samorząd staną się aktywne (możliwe do uzupełnienia), jeśli we wcześniejszym kroku w polu Rodzaj uczelni wybierzesz uczelnię wyższą z UE lub spoza UE.
    • Preferowana miejscowość składania egzaminu – do wyboru masz miasta podane w nawiasie.
    • Język składania egzaminu – polski lub angielski.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że wybranie preferowanej miejscowości składania egzaminu nie jest równoznaczne z tym, że zostaniesz do niej przydzielony. W większości przypadków faktycznie tak jest, ale wciąż zdarzają się sytuacje, że z powodu braku wolnych miejsc, absolwenci i lekarze są odsyłani do miast oddalonych o wiele (setek…) kilometrów od wybranego miejsca. Oznacza to, że zamiast zrelaksować się, porządnie wyspać i na spokojnie zebrać myśli przed jednym z najważniejszych w życiu egzaminów, spędzają kilka godzin w podróży. Czy można coś zrobić, żeby tego uniknąć? Jedyny sposób to zapisanie się na LEK/LDEK z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym, nie na ostatnią chwilę. Im wcześniej to zrobisz, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że zostaniesz przerzucony do miejscowości innej niż preferowana.

Po uzupełnieniu pól opisanych powyżej pojawi się opłata należna za podejście do egzaminu. Następnie naciśnij przycisk Zapisz.

 

 

 

 

Na ekranie pojawi się informacja jak poniżej. Kliknij Dalej.


Na koniec, na samym dole formularza naciśnij przycisk Wyślij.

 

  • Opłata za egzamin

Gratulacje! W ten sposób udało Ci się wypełnić wniosek i zarejestrować na Lekarski/Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy. Teraz pozostało już tylko wykonać przelew w przypadku, gdy jest to Twoje kolejne podejście lub zamierzasz pisać w języku angielskim. Na ekranie pojawi się komunikat widoczny na poniższym zrzucie ekranu – zawierający numer wniosku oraz mikrorachunek, na który należy przelać pieniądze.

 


Otrzymasz również wiadomość mailową z informacją, iż opłata powinna zostać uiszczona niezwłocznie, nie później niż w ciągu pięciu dni od upływu terminu składania zgłoszeń.

Jeśli zapomnisz numeru mikrorachunku potrzebnego do przelewu, możesz go łatwo sprawdzić, klikając na przycisk Szczegóły na liście wysłanych wniosków.

 


 

Otworzy Ci się formularz, w którym sprawdzisz informacje dotyczące Twojego zgłoszenia. W drugiej rubryce od góry znajdziesz numer mikrorachunku, na który należy dokonać wpłaty.

 

 

  • Sprawdź status wniosku

Na sam koniec pokażemy Ci jeszcze, jak sprawdzić status swojego wniosku i znaleźć informacje na temat egzaminu. Najpierw, podobnie jak w przypadku poprzednich kroków, wejdź na stronę SMK i zaloguj się na swoje konto. Następnie wybierz ikonę Wnioski o egzamin zawodowy.

 

Poprawnie wypełniony, złożony i zweryfikowany wniosek powinien być widoczny jako opłacony oraz mieć status dopuszczony – wniosek w CEM. Jeśli jednak egzamin nie został jeszcze opłacony, stanie się tak dopiero po zaksięgowaniu wpłaty. Wcześniej formularz będzie widniał jako złożony, co możesz zobaczyć na poniższym zrzucie ekranu.

Aby uzyskać więcej informacji na temat egzaminu, kliknij w strzałkę po prawej stronie wybranego wniosku, a następnie wybierz Informacje o Egzaminie. W tym miejscu znajdziesz szczegóły dotyczące zbliżającego się LEK-u/LDEK-u, takie jak: data i godzina, miejsce wraz z adresem, Twój indywidualny kod zdającego oraz wiadomość, z jakim wyprzedzeniem czasowym należy pojawić się na miejscu.

 

Podsumowanie

To już koniec poradnika “Jak zarejestrować się na LEK/LDEK”. Cieszę się, że udało Ci się dotrwać do tego momentu. Mam nadzieję, że z naszą pomocą formalności związane z zapisaniem się na egzamin, nie stanowiły dla Ciebie większych problemów. Nie ulega wątpliwości, że nie należą one do szczególnie prostych bądź przyjemnych, a ich wykonanie bez dodatkowych wskazówek może przysporzyć wiele trudności. Całe szczęście, istnieją sposoby, które znacząco ułatwią rejestrację zgłoszenia. Oprócz instrukcji stworzonych przez System Monitorowania Kształcenia oraz ewentualnych spotkań organizowanych w Okręgowych Izbach Lekarskich od teraz możesz skorzystać również z tego poradnika. Naszym celem było uczynienie procesu zapisów na LEK/LDEK prostszym, przyjemniejszym i szybszym. Daj znać, czy nam się to udało! A skoro rejestrację w systemie SMK i zapisy na egzamin masz już za sobą, nie pozostało Ci nic innego jak skupić się na przygotowaniach… 😉

Powodzenia!

 

Autorka tekstu: lek. Agnieszka Makarow

Opracowanie materiałów do wpisu:lek. Katarzyna Kabycz i lek. Dawid Kaczmarek