Spis treści
W wielkim skrócie
Rejestracja na LEK/LDEK składa się z kilku kroków. Jeśli jest to Twoje pierwsze podejście, będziesz mieć trochę więcej do zrobienia, ale bez paniki – postępując zgodnie z tym poradnikiem, uda Ci się wypełnić wszystkie potrzebne formularze i wnioski szybciej, niż Ci się wydaje. Teoretycznie cały proces zapisów można zamknąć w jeden dzień. Jednak ze względu na fakt, że pierwsze zetknięcie się z portalem SMK wiąże się z koniecznością wizyty w Okręgowej Izbie Lekarskiej, warto mieć w zapasie więcej czasu. Dwa dni powinny na spokojnie wystarczyć, żeby zapoznać się z ważnymi stronami internetowymi, odwiedzić OIL i ostatecznie sfinalizować zapisy na LEK/LDEK. Na pocieszenie dodam, że ilość formalności zmniejsza się przy kolejnych podejściach… Pomijając oczywiście to, że każdy następny egzamin trzeba opłacić. 🙂 Poniżej znajduje się skrócona lista czynności, które należy wykonać, aby zarejestrować się na LEK/LDEK. Jeśli w tej chwili nie chcesz jeszcze zapisywać się na egzamin i planujesz wrócić do tego później, dobrym pomysłem będzie pobieżne przejrzenie tych punktów – przy każdym z nich umieściliśmy orientacyjny czas potrzebny do ich wykonania. Pozwoli Ci to oszacować, kiedy najlepiej zacząć załatwiać formalności, żeby na spokojnie ze wszystkim zdążyć. Oczywiście zawsze lepiej jest mieć kilka dni w zapasie i nie zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę. Większość procesu rejestracji opiera się na systemie wirtualnym, w związku z czym mogą zdarzyć się sytuacje, na które nie będziesz mieć wpływu. Prace technicznie, przerwy w dostawie prądu lub internetu… Dziwnym trafem te małe niedogodności lubią pojawiać się właśnie wtedy, gdy potrzebujemy zrobić coś na komputerze i zostało nam naprawdę niewiele czasu. Wystarczy wspomnieć tutaj internetowe zapisy na egzaminy lub zajęcia fakultatywne w trakcie studiów – ci spośród Was, którzy przez to przechodzili, na pewno wiedzą o czym mówię. Na szczęście w przypadku SMK problem z przeciążeniem systemu, związanym ze zbyt dużą ilością osób próbujących jednocześnie zapisać się na egzamin, nie powinien mieć miejsca. Mimo to lepiej dmuchać na zimne i odpowiednio wcześniej się za to zabrać. Przechodząc więc do meritum, odpowiedzmy sobie na pytanie – co muszę zrobić, aby zarejestrować się na LEK/LDEK?CEM – Centrum Egzaminów Medycznych
-
- Odwiedź stronę CEM-u.
- Sprawdź najnowsze ogłoszenia dotyczące egzaminu.
- Upewnij się co do terminów rejestracji w tegorocznych sesjach egzaminacyjnych.
ePUAP – Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (punkt nieobowiązkowy)
- Utwórz Profil Zaufany na stronie ePUAP lub za pośrednictwem swojego e-konta bankowego. Utworzenie profilu jest opcjonalne. Nie oszczędzi czasu absolwentom, którzy i tak będą musieli osobiście pojawić się w OIL, ale znacząco usprawni dopełnienie formalności w momencie zapisywania na egzamin już jako lekarz/lekarz dentysta.
SMK – System Monitorowania Kształcenia
- Utwórz konto na portalu SMK.
- Zaloguj się do SMK.
- Złóż wniosek o modyfikację uprawnień w SMK na absolwent (wymaga potwierdzenia w Izbie Lekarskiej) lub lekarz/lekarz dentysta.
- Utwórz wniosek o egzamin państwowy LEK/LDEK.
- Opłać egzamin – dotyczy drugiego i każdego kolejnego podejścia do egzaminu.
- Sprawdź status swojego wniosku. Powinna wyświetlić Ci się następująca informacja: „Dopuszczony – opłacony”. Po pewnym czasie status zmieni się na “Dopuszczony – wniosek w CEM”.
Krok po kroku
W tej części poradnika przejdziemy krok po kroku przez wszystkie wymienione wcześniej punkty. Jeśli chcesz przystąpić do zapisów na egzamin, jesteś w odpowiednim miejscu. Dzięki umieszczonym tutaj zrzutom ekranu (stan na lipiec 2019) zobaczysz, w co kliknąć i które pola wypełnić, aby wykonać dany krok. Rejestracja na LEK/LDEK nie należy do najprzyjemniejszych czynności głównie dlatego, że przypomina o nieuchronnie zbliżającym się terminie egzaminu, ale nic na to nie poradzimy. W końcu trzeba się za to zabrać. Zatem do dzieła!Centrum Egzaminów Medycznych
- Wejdź na stronę CEM-u, czyli Centrum Egzaminów Medycznych. Jest to jednostka zajmująca się organizacją egzaminów państwowych dla osób wykonujących zawody medyczne (m.in. LEK-u, LDEK-u, egzaminów specjalizacyjnych dla lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów czy diagnostów laboratoryjnych).
- Przejrzyj najnowsze ogłoszenia dotyczące LEK-u lub LDEK-u, które znajdziesz w “Informacjach” w zakładce “Lekarze/Dentyści”. Można tutaj sprawdzić nie tylko termin egzaminu w nadchodzącej sesji, ale również inne przydatne informacje, takie jak wysokość opłaty za zgłoszenie, ilość pytań, strukturę tematyczną testu, wykaz podręczników, czas trwania oraz obowiązujące zasady.
- Sprawdź terminy rejestracji na egzamin w tegorocznej sesji egzaminacyjnej.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (dla chętnych)
- Załóż Profil Zaufany na stronie ePUAP lub za pośrednictwem swojego e-konta bankowego. Co prawda nie jest to konieczne, żeby zapisać się na egzamin, ale warto to zrobić, zwłaszcza przed kolejnym podejściem do LEK-u/LDEK-u. Profil Zaufany umożliwia cyfrowe podpisywanie podań i pism, co pozwoli Ci uniknąć wizyty w Izbie Lekarskiej przy modyfikacji uprawnień konta SMK z roli absolwenta na rolę lekarza/lekarza dentysty. Pamiętaj, że ten sposób nie zadziała w przypadku pierwszorazowej rejestracji na egzamin – w tym przypadku, czy tego chcesz czy nie, odwiedziny w Izbie Lekarskiej Cię nie ominą.
System Monitorowania Kształcenia
Strona CEM-u przejrzana? Świetnie, w takim razie wiesz już, że istnieje tylko jeden sposób, aby zapisać się na egzamin – za pośrednictwem SMK, czyli Systemu Monitorowania Kształcenia. Jest to system teleinformatyczny wspomagający przebieg procesu kształcenia podyplomowego kadr medycznych. Za jego pośrednictwem można m.in. wnioskować o przystąpienie do egzaminów państwowych, o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego czy też prowadzić Elektroniczną Kartę Specjalizacji. Mimo że system ten na pierwszy rzut oka może wydawać się mało intuicyjny i nieprzyjazny – spokojnie, nie ma się czego obawiać. Poniżej pokażemy Ci kolejne etapy, które musisz przejść, żeby zapisać się na egzamin. Jeśli zdecydujesz się postępować zgodnie ze wskazówkami zawartymi w tym poradniku, nie powinieneś mieć problemu ze sprawnym zarejestrowaniem swojego zgłoszenia. W przypadku pojawienia się problemów technicznych lub pytań związanych z systemem SMK napisz wiadomość na adres smk-serwis@csioz.gov.pl- Utworzenie konta


- Logowanie



- Wniosek o modyfikację uprawnień



- Pole Grupa biznesowa: wybierz odpowiednio absolwent lub lekarz/lekarz dentysta.
- Pole Grupa funkcjonalna: wybierz użytkownik.
- Pole Jednostka akceptująca wniosek: zaznacz OIL i wybierz nazwę swojej Izby Lekarskiej.
- Pole Podmiot: pozostaw puste.
- Przejdź na następną stronę klikając Dalej.


- Numer PWZ – str. 3 książeczki.
- Izba lekarska, która wystawiła PWZ – str. 2.
- Numer seryjny PWZ – czerwony numer u dołu każdej strony.
- Data wystawienia – str. 2, 8 lub ostatnia ze zdjęciem.
- Miejsce wystawienia – str. 2.
- Wystawca, czyli nazwa Okręgowej Izby Lekarskiej, która wystawiła Twoje PWZ – str. 8.
- Rodzaj – wybierz odpowiednio “tymczasowe”, jeżeli jesteś stażystą lub “stałe”.
- Numer rejestracyjny – str. 8.


- Wydrukowanie formularza przy pomocy funkcji Drukuj.
- Podpisanie i wysłanie wniosku przy użyciu podpisu kwalifikowanego lub profilu ePUAP.
- Przesłanie formularza do administratora za pomocą funkcji Złóż wniosek papierowy, a następnie udanie się z wydrukowanym wnioskiem do lokalnej Izby Lekarskiej celem weryfikacji osoby składającej i uzyskania uprawnień.



- Wniosek o egzamin państwowy LEK/LDEK





-
- Nr dyplomu – odpowiedni numer znajdziesz na dyplomie lub zaświadczeniu o ukończeniu studiów.
- Data wydania – datę w formacie RRRR-MM-DD uzupełnisz, klikając ikonę kalendarza po prawej stronie rubryki.
- Nr rejestracyjny w Izbie Lekarskiej – str. 8 książeczki PWZ.
- Uczelnia – uzupełnij rodzaj uczelni, wydział oraz nazwę ukończonej szkoły (wyszukaj ją na liście, która otworzy się po kliknięciu przycisku Wybierz).
- Rubryki Nazwa i wydział uczelni medycznej lub uczelni nostryfikującej dyplom oraz Samorząd staną się aktywne (możliwe do uzupełnienia), jeśli we wcześniejszym kroku w polu Rodzaj uczelni wybierzesz uczelnię wyższą z UE lub spoza UE.
- Preferowana miejscowość składania egzaminu – do wyboru masz miasta podane w nawiasie.
- Język składania egzaminu – polski lub angielski.





- Opłata za egzamin



- Sprawdź status wniosku


