{"id":81807,"date":"2024-01-15T13:15:07","date_gmt":"2024-01-15T12:15:07","guid":{"rendered":"https:\/\/wiecejnizlek.pl\/?p=81807"},"modified":"2024-01-26T15:02:08","modified_gmt":"2024-01-26T14:02:08","slug":"jak-uczyc-sie-na-medycynie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/wiecejnizlek.pl\/jak-uczyc-sie-na-medycynie\/","title":{"rendered":"Jak uczy\u0107 si\u0119 na medycynie?"},"content":{"rendered":"[vc_row][vc_column width=”1\/1″][uncode_list uncode_shortcode_id=”174618″]\r\n

Spis tre\u015bci<\/span><\/h3>\r\n
    \r\n
  1. Wprowadzenie<\/a><\/li>\r\n
  2. Jak si\u0119 efektywnie uczy\u0107 na medycynie?<\/a><\/li>\r\n
  3. Zastosowanie praktyczne<\/a><\/li>\r\n
  4. Podsumowanie<\/a><\/li>\r\n<\/ol>\r\n

    [\/uncode_list][\/vc_column][\/vc_row][vc_row][vc_column width=”1\/1″][vc_column_text uncode_shortcode_id=”198573″]\r\n

    <\/a>Wprowadzenie<\/b><\/span><\/h2>\r\n


    \r\nJe\u017celi czytasz ten tekst, to prawdopodobnie dosta\u0142e\u015b(-a\u015b) si\u0119 na wymarzony kierunek lekarski. W popkulturze student medycyny przedstawiany jest jako osoba, kt\u00f3ra musi posi\u0105\u015b\u0107 ogrom wiedzy w bardzo kr\u00f3tkim czasie. Pytanie: jak tego dokona\u0107? Jak uczy\u0107 si\u0119 na medycynie, aby zapami\u0119ta\u0107 wszystkie wa\u017cne informacje? Czy da si\u0119 to zrobi\u0107 i nie zosta\u0107 tak zwanym \u201ewrakiem cz\u0142owieka\u201d?<\/span><\/p>\r\n

    Uczenie si\u0119 to sztuka po\u015bwi\u0119cania tera\u017aniejszo\u015bci na rzecz przysz\u0142o\u015bci.<\/b> Nauka na medycynie nie r\u00f3\u017cni si\u0119 specjalnie od uczenia si\u0119 na innych kierunkach studi\u00f3w. Cho\u0107 faktycznie, aby zosta\u0107 lekarzem powinno si\u0119 zapami\u0119ta\u0107 i zrozumie\u0107 bardzo du\u017co informacji. Dlatego te\u017c warto, \u017ceby\u015bmy uczyli si\u0119 efektywnie. Efektywna nauka to proces nastawiony na zapami\u0119tanie i zrozumienie. Wymaga odpowiedniego planu oraz korzystania z narz\u0119dzi edukacyjnych, a wszystko s\u0142u\u017cy temu, \u017ceby pom\u00f3c Ci trwale zapami\u0119ta\u0107 informacje i swobodnie wraca\u0107 do nich w przysz\u0142o\u015bci.\u00a0<\/span><\/p>\r\n

    Ka\u017cdy z nas wypracowuje sobie system uczenia si\u0119 przez lata sp\u0119dzone w szkole. Z czasem jednak nauki jest coraz wi\u0119cej, materia\u0142 coraz trudniejszy, a nasz system mo\u017ce przesta\u0107 \u201ezdawa\u0107 egzamin\u201d. Efektywna nauka nie zawsze jest intuicyjna, a wi\u0119cej czasu po\u015bwi\u0119conego na nauk\u0119 nie zawsze oznacza lepsze wyniki. S\u0105 osoby, kt\u00f3re co\u015b przeczytaj\u0105 i od razu to zapami\u0119tuj\u0105, ale nie tylko one osi\u0105gn\u0105 sukces.\u00a0<\/span><\/p>\r\n

    Jakie narz\u0119dzia \u2013 wedle najaktualniejszej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej \u2013 naprawd\u0119 dzia\u0142aj\u0105, je\u015bli chodzi o nauk\u0119?\u00a0 W tym artykule poznasz rzetelne i sprawdzone informacje dotycz\u0105ce efektywnej nauki. Podpowiemy Ci, jak planowa\u0107 i rozk\u0142ada\u0107 nauk\u0119 medycyny w czasie, w jaki spos\u00f3b robi\u0107 skuteczne notatki, jak utrzyma\u0107 koncentracj\u0119, dlaczego tak istotne jest aktywne powtarzanie i o co tak w\u0142a\u015bciwie w nim chodzi. Opowiemy te\u017c o zjawisku iluzji wiedzy oraz o problemie\u00a0 perfekcjonizmu. Czyli, inaczej m\u00f3wi\u0105c,- jak uczy\u0107 si\u0119 m\u0105drze, dobrze wykorzystuj\u0105c czas po\u015bwi\u0119cany na nauk\u0119.<\/span><\/b><\/p>\r\n

    <\/a>Jak si\u0119 efektywnie uczy\u0107 na medycynie?<\/b><\/span><\/h2>\r\n


    \r\nPowsta\u0142a niezliczona liczba opracowa\u0144 dotycz\u0105cych metod efektywnej nauki. Zesp\u00f3\u0142 Bethink, z\u0142o\u017cony z lekarzy, pedagog\u00f3w i edukator\u00f3w, kt\u00f3rzy wsp\u00f3\u0142tworz\u0105 kursy Wi\u0119cej Ni\u017c LEK i Kurs Efektywnej Nauki, w oparciu o literatur\u0119, badania psychologiczne, a tak\u017ce praktyk\u0119 nauczania, stworzy\u0142 5 filar\u00f3w efektywnej nauki. S\u0105 to:<\/span><\/p>\r\n

      \r\n
    1. Motywacja do nauki.<\/span><\/li>\r\n
    2. Selekcja materia\u0142u.<\/span><\/li>\r\n
    3. Plan pracy.<\/span><\/li>\r\n
    4. Systematyzacja wiedzy.<\/span><\/li>\r\n
    5. Wsp\u00f3lna nauka.<\/span><\/li>\r\n<\/ol>\r\n


      \r\nWymienione filary maj\u0105 u\u0142atwi\u0107 proces kodowania informacji, czyli przyswajania nowego materia\u0142u teoretycznego, a tak\u017ce zadba\u0107 o d\u0142ugotrwa\u0142y efekt nauki dzi\u0119ki odtwarzaniu, czyli powtarzaniu informacji. W oparciu o wspomniane filary postaramy si\u0119 odpowiedzie\u0107 na pytanie: \u201eJak si\u0119 uczy\u0107 na medycynie?\u201d.\u00a0<\/span><\/p>\r\n

      Zacznijmy od <\/span>MOTYWACJI<\/b>. Najpro\u015bciej m\u00f3wi\u0105c, \u017ceby uczy\u0107 si\u0119 efektywnie, konieczne s\u0105 ch\u0119ci. Musimy chcie\u0107 si\u0119 uczy\u0107. Od razu pragniemy zaznaczy\u0107: motywacja nie jest czym\u015b, co trzeba wyj\u015bciowo w sobie mie\u0107; wr\u0119cz przeciwnie, jest czym\u015b, co budujemy i co mo\u017cemy \u015bwiadomie rozwija\u0107. Takie spojrzenie pozwala nam zastanowi\u0107 si\u0119 nad tym, jak nasze nawyki edukacyjne wp\u0142ywaj\u0105 na poziom motywacji do nauki, albo wr\u0119cz, jak nasze dzia\u0142ania przy nauce sprzyjaj\u0105 nam w budowaniu motywacji lub utrudniaj\u0105 ten proces. Mo\u017cemy wyr\u00f3\u017cni\u0107 3 podstawowe elementy wp\u0142ywaj\u0105ce na nasz\u0105 motywacj\u0119: <\/span>poczucie warto\u015bci celu<\/b>,<\/span> poczucie skuteczno\u015bci w nauce<\/b> oraz <\/span>wp\u0142yw otoczenia na nasz\u0105 nauk\u0119<\/b>.<\/span><\/p>\r\n

      \"jak<\/p>\r\n

      Wyznaczenie celu<\/b> pozwala nam na okre\u015blenie po\u0142o\u017cenia mety naszego biegu i ocen\u0119 tempa przybli\u017cania si\u0119 do sukcesu. Mo\u017cemy podzieli\u0107 cel na mniejsze sk\u0142adowe, kt\u00f3re osi\u0105gniemy szybciej ni\u017c nasz nadrz\u0119dny cel. Spe\u0142nianie wyznaczonych za\u0142o\u017ce\u0144 powoduje wyrzut dopaminy; sprawia, \u017ce jeste\u015bmy zadowoleni, czujemy satysfakcj\u0119, oraz generuje pozytywn\u0105 p\u0119tl\u0119, nakr\u0119caj\u0105c nas na osi\u0105gni\u0119cie kolejnego celu. Aby wyznaczony cel odpowiednio nas motywowa\u0142, powinien by\u0107 dla nas <\/span>warto\u015bciowy<\/b>. Po\u0142\u0105czmy go ze swoimi planami i marzeniami, sprawd\u017amy, czy to, czego si\u0119 uczymy, przek\u0142ada si\u0119 na realny wzrost naszych kompetencji. W wyznaczaniu warto\u015bciowego celu mo\u017ce pom\u00f3c Ci uczestnictwo w ko\u0142ach naukowych i stowarzyszeniach studenckich. Natomiast podczas dy\u017curu w szpitalu przemy\u015bl, czy wiesz jakie post\u0119powanie diagnostyczne i terapeutyczne nale\u017cy wdro\u017cy\u0107 u danego pacjenta. Jaka jest patofizjologia jego choroby i jakie pu\u0142apki czekaj\u0105 na Ciebie w dalszym post\u0119powaniu?. Nast\u0119pnie podczas nauki przypominaj sobie tego konkretnego pacjenta. W ten spos\u00f3b \u0142atwiej b\u0119dzie Ci uzmys\u0142owi\u0107 sobie warto\u015b\u0107 nauki \u2013 pozyskiwana teraz wiedza b\u0119dzie si\u0119 bezpo\u015brednio przek\u0142ada\u0107 na Twoje post\u0119powanie z pacjentami w przysz\u0142o\u015bci. Przejd\u017amy dalej do <\/span>poczucia skuteczno\u015bci w nauce<\/b>. Rozumiemy je jako \u015bwiadomo\u015b\u0107 i pewno\u015b\u0107, \u017ce posiada si\u0119 w trakcie nauki wystarczaj\u0105cy dotychczasowy poziom wiedzy i umiej\u0119tno\u015bci, aby zrealizowa\u0107 za\u0142o\u017cenia planu nauki, zrozumie\u0107 nowy materia\u0142 i osi\u0105gn\u0105\u0107 cel kszta\u0142cenia. Na nasze poczucie sprawczo\u015bci w nauce sk\u0142ada si\u0119 wiele aspekt\u00f3w, g\u0142\u00f3wnie nasze nawyki edukacyjne, takie jak system planowania nauki, metoda notowania i organizowania wiedzy oraz weryfikacji efekt\u00f3w naszych dzia\u0142a\u0144.<\/span><\/p>\r\n

      Bez w\u0105tpienia istotny wp\u0142yw na nasz\u0105 nauk\u0119 ma te\u017c <\/span>nasze otoczenie<\/b>. Na niekt\u00f3re jego aspekty mamy wp\u0142yw, na inne nie. Chcemy, \u017ceby otoczenie pomaga\u0142o nam <\/span>utrzyma\u0107<\/b> koncentracj\u0119<\/b>, co jest bardzo cz\u0119stym problemem w\u015br\u00f3d os\u00f3b ucz\u0105cych si\u0119. Nasza uwaga pod\u0105\u017ca najcz\u0119\u015bciej za koncentracj\u0105 wzrokow\u0105. To, co widzimy, wywo\u0142uje reaktywnie my\u015bli w naszej g\u0142owie. To, \u017ce mamy telefon na stole, mo\u017ce spowodowa\u0107, \u017ce reaktywnie pojawi\u0105 si\u0119 u nas my\u015bli \u201emo\u017ce kto\u015b do mnie napisa\u0142\u201d, \u201emo\u017ce sprawdz\u0119 Tik Toka\u201d, itp. Tutaj proponujemy Ci metod\u0119 5xR polegaj\u0105c\u0105 na redukcji r\u00f3\u017cnego rodzaju bod\u017ac\u00f3w, kt\u00f3re przykuwaj\u0105 nasz\u0105 uwag\u0119 i nas rozpraszaj\u0105.<\/span><\/p>\r\n