{"id":81807,"date":"2024-01-15T13:15:07","date_gmt":"2024-01-15T12:15:07","guid":{"rendered":"https:\/\/wiecejnizlek.pl\/?p=81807"},"modified":"2024-01-26T15:02:08","modified_gmt":"2024-01-26T14:02:08","slug":"jak-uczyc-sie-na-medycynie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/wiecejnizlek.pl\/jak-uczyc-sie-na-medycynie\/","title":{"rendered":"Jak uczy\u0107 si\u0119 na medycynie?"},"content":{"rendered":"[vc_row][vc_column width=”1\/1″][uncode_list uncode_shortcode_id=”174618″]\r\n
[\/uncode_list][\/vc_column][\/vc_row][vc_row][vc_column width=”1\/1″][vc_column_text uncode_shortcode_id=”198573″]\r\n
Uczenie si\u0119 to sztuka po\u015bwi\u0119cania tera\u017aniejszo\u015bci na rzecz przysz\u0142o\u015bci.<\/b> Nauka na medycynie nie r\u00f3\u017cni si\u0119 specjalnie od uczenia si\u0119 na innych kierunkach studi\u00f3w. Cho\u0107 faktycznie, aby zosta\u0107 lekarzem powinno si\u0119 zapami\u0119ta\u0107 i zrozumie\u0107 bardzo du\u017co informacji. Dlatego te\u017c warto, \u017ceby\u015bmy uczyli si\u0119 efektywnie. Efektywna nauka to proces nastawiony na zapami\u0119tanie i zrozumienie. Wymaga odpowiedniego planu oraz korzystania z narz\u0119dzi edukacyjnych, a wszystko s\u0142u\u017cy temu, \u017ceby pom\u00f3c Ci trwale zapami\u0119ta\u0107 informacje i swobodnie wraca\u0107 do nich w przysz\u0142o\u015bci.\u00a0<\/span><\/p>\r\n Ka\u017cdy z nas wypracowuje sobie system uczenia si\u0119 przez lata sp\u0119dzone w szkole. Z czasem jednak nauki jest coraz wi\u0119cej, materia\u0142 coraz trudniejszy, a nasz system mo\u017ce przesta\u0107 \u201ezdawa\u0107 egzamin\u201d. Efektywna nauka nie zawsze jest intuicyjna, a wi\u0119cej czasu po\u015bwi\u0119conego na nauk\u0119 nie zawsze oznacza lepsze wyniki. S\u0105 osoby, kt\u00f3re co\u015b przeczytaj\u0105 i od razu to zapami\u0119tuj\u0105, ale nie tylko one osi\u0105gn\u0105 sukces.\u00a0<\/span><\/p>\r\n Jakie narz\u0119dzia \u2013 wedle najaktualniejszej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej \u2013 naprawd\u0119 dzia\u0142aj\u0105, je\u015bli chodzi o nauk\u0119?\u00a0 W tym artykule poznasz rzetelne i sprawdzone informacje dotycz\u0105ce efektywnej nauki. Podpowiemy Ci, jak planowa\u0107 i rozk\u0142ada\u0107 nauk\u0119 medycyny w czasie, w jaki spos\u00f3b robi\u0107 skuteczne notatki, jak utrzyma\u0107 koncentracj\u0119, dlaczego tak istotne jest aktywne powtarzanie i o co tak w\u0142a\u015bciwie w nim chodzi. Opowiemy te\u017c o zjawisku iluzji wiedzy oraz o problemie\u00a0 perfekcjonizmu. Czyli, inaczej m\u00f3wi\u0105c,- jak uczy\u0107 si\u0119 m\u0105drze, dobrze wykorzystuj\u0105c czas po\u015bwi\u0119cany na nauk\u0119.<\/span><\/b><\/p>\r\n Zacznijmy od <\/span>MOTYWACJI<\/b>. Najpro\u015bciej m\u00f3wi\u0105c, \u017ceby uczy\u0107 si\u0119 efektywnie, konieczne s\u0105 ch\u0119ci. Musimy chcie\u0107 si\u0119 uczy\u0107. Od razu pragniemy zaznaczy\u0107: motywacja nie jest czym\u015b, co trzeba wyj\u015bciowo w sobie mie\u0107; wr\u0119cz przeciwnie, jest czym\u015b, co budujemy i co mo\u017cemy \u015bwiadomie rozwija\u0107. Takie spojrzenie pozwala nam zastanowi\u0107 si\u0119 nad tym, jak nasze nawyki edukacyjne wp\u0142ywaj\u0105 na poziom motywacji do nauki, albo wr\u0119cz, jak nasze dzia\u0142ania przy nauce sprzyjaj\u0105 nam w budowaniu motywacji lub utrudniaj\u0105 ten proces. Mo\u017cemy wyr\u00f3\u017cni\u0107 3 podstawowe elementy wp\u0142ywaj\u0105ce na nasz\u0105 motywacj\u0119: <\/span>poczucie warto\u015bci celu<\/b>,<\/span> poczucie skuteczno\u015bci w nauce<\/b> oraz <\/span>wp\u0142yw otoczenia na nasz\u0105 nauk\u0119<\/b>.<\/span><\/p>\r\n <\/p>\r\n Wyznaczenie celu<\/b> pozwala nam na okre\u015blenie po\u0142o\u017cenia mety naszego biegu i ocen\u0119 tempa przybli\u017cania si\u0119 do sukcesu. Mo\u017cemy podzieli\u0107 cel na mniejsze sk\u0142adowe, kt\u00f3re osi\u0105gniemy szybciej ni\u017c nasz nadrz\u0119dny cel. Spe\u0142nianie wyznaczonych za\u0142o\u017ce\u0144 powoduje wyrzut dopaminy; sprawia, \u017ce jeste\u015bmy zadowoleni, czujemy satysfakcj\u0119, oraz generuje pozytywn\u0105 p\u0119tl\u0119, nakr\u0119caj\u0105c nas na osi\u0105gni\u0119cie kolejnego celu. Aby wyznaczony cel odpowiednio nas motywowa\u0142, powinien by\u0107 dla nas <\/span>warto\u015bciowy<\/b>. Po\u0142\u0105czmy go ze swoimi planami i marzeniami, sprawd\u017amy, czy to, czego si\u0119 uczymy, przek\u0142ada si\u0119 na realny wzrost naszych kompetencji. W wyznaczaniu warto\u015bciowego celu mo\u017ce pom\u00f3c Ci uczestnictwo w ko\u0142ach naukowych i stowarzyszeniach studenckich. Natomiast podczas dy\u017curu w szpitalu przemy\u015bl, czy wiesz jakie post\u0119powanie diagnostyczne i terapeutyczne nale\u017cy wdro\u017cy\u0107 u danego pacjenta. Jaka jest patofizjologia jego choroby i jakie pu\u0142apki czekaj\u0105 na Ciebie w dalszym post\u0119powaniu?. Nast\u0119pnie podczas nauki przypominaj sobie tego konkretnego pacjenta. W ten spos\u00f3b \u0142atwiej b\u0119dzie Ci uzmys\u0142owi\u0107 sobie warto\u015b\u0107 nauki \u2013 pozyskiwana teraz wiedza b\u0119dzie si\u0119 bezpo\u015brednio przek\u0142ada\u0107 na Twoje post\u0119powanie z pacjentami w przysz\u0142o\u015bci. Przejd\u017amy dalej do <\/span>poczucia skuteczno\u015bci w nauce<\/b>. Rozumiemy je jako \u015bwiadomo\u015b\u0107 i pewno\u015b\u0107, \u017ce posiada si\u0119 w trakcie nauki wystarczaj\u0105cy dotychczasowy poziom wiedzy i umiej\u0119tno\u015bci, aby zrealizowa\u0107 za\u0142o\u017cenia planu nauki, zrozumie\u0107 nowy materia\u0142 i osi\u0105gn\u0105\u0107 cel kszta\u0142cenia. Na nasze poczucie sprawczo\u015bci w nauce sk\u0142ada si\u0119 wiele aspekt\u00f3w, g\u0142\u00f3wnie nasze nawyki edukacyjne, takie jak system planowania nauki, metoda notowania i organizowania wiedzy oraz weryfikacji efekt\u00f3w naszych dzia\u0142a\u0144.<\/span><\/p>\r\n Bez w\u0105tpienia istotny wp\u0142yw na nasz\u0105 nauk\u0119 ma te\u017c <\/span>nasze otoczenie<\/b>. Na niekt\u00f3re jego aspekty mamy wp\u0142yw, na inne nie. Chcemy, \u017ceby otoczenie pomaga\u0142o nam <\/span>utrzyma\u0107<\/b> koncentracj\u0119<\/b>, co jest bardzo cz\u0119stym problemem w\u015br\u00f3d os\u00f3b ucz\u0105cych si\u0119. Nasza uwaga pod\u0105\u017ca najcz\u0119\u015bciej za koncentracj\u0105 wzrokow\u0105. To, co widzimy, wywo\u0142uje reaktywnie my\u015bli w naszej g\u0142owie. To, \u017ce mamy telefon na stole, mo\u017ce spowodowa\u0107, \u017ce reaktywnie pojawi\u0105 si\u0119 u nas my\u015bli \u201emo\u017ce kto\u015b do mnie napisa\u0142\u201d, \u201emo\u017ce sprawdz\u0119 Tik Toka\u201d, itp. Tutaj proponujemy Ci metod\u0119 5xR polegaj\u0105c\u0105 na redukcji r\u00f3\u017cnego rodzaju bod\u017ac\u00f3w, kt\u00f3re przykuwaj\u0105 nasz\u0105 uwag\u0119 i nas rozpraszaj\u0105.<\/span><\/p>\r\n <\/p>\r\n Tym samym om\u00f3wili\u015bmy motywacj\u0119, kt\u00f3ra stanowi pierwszy z 5 filar\u00f3w efektywnej nauki na medycynie. Kolejne filary to: selekcja materia\u0142u, posiadanie planu pracy, systematyzacja wiedzy i wsp\u00f3lna nauka. Wszystkie, po\u015brednio b\u0105d\u017a wprost, wp\u0142ywaj\u0105 na motywacj\u0119, pomagaj\u0105 j\u0105 budowa\u0107 b\u0105d\u017a przyczyniaj\u0105 si\u0119 do jej spadku.<\/span><\/p>\r\n Odpowiednia<\/span> SELEKCJA MATERIA\u0141U<\/b>,<\/span> z kt\u00f3rego b\u0119dziesz si\u0119 uczy\u0107, mo\u017cliwa jest po uprzednim okre\u015bleniu naszego celu edukacyjnego oraz poziomu wiedzy. Nie chcemy, \u017ceby materia\u0142y by\u0142y zbyt skomplikowane, ale nie tra\u0107my te\u017c czasu na czytanie rozdzia\u0142\u00f3w, kt\u00f3re nie s\u0105 nam potrzebne, i wertowanie wielkich ksi\u0105\u017cek w celu znalezienia jednej kluczowej informacji. Proces selekcji mo\u017ce u\u0142atwi\u0107 nam zapoznanie si\u0119 z literatur\u0105 wyszczeg\u00f3lnion\u0105 w sylabusie, zasi\u0119gni\u0119cie porad u starszych koleg\u00f3w i kole\u017canek czy skorzystanie z platform internetowych dla student\u00f3w medycyny, kt\u00f3re konsoliduj\u0105 informacje <\/span>pochodz\u0105ce<\/span> z r\u00f3\u017cnych \u017ar\u00f3de\u0142.<\/span><\/p>\r\n Dalej: <\/span>POSIADANIE PLANU PRACY<\/b>, szczeg\u00f3lnie zoptymalizowanego pod nasze potrzeby i mo\u017cliwo\u015bci, u\u0142atwi osi\u0105gni\u0119cie celu. Plan powinni\u015bmy tworzy\u0107 w perspektywie d\u0142ugoterminowej (- dnia, tygodnia i miesi\u0105ca). Musimy ustali\u0107, ile godzin dziennie sp\u0119dzimy na nauce, co umo\u017cliwi nam rozs\u0105dne roz\u0142o\u017cenie materia\u0142u w czasie. Pami\u0119tajmy te\u017c o uwzgl\u0119dnieniu czasu na powtarzanie! Powinno ono zaj\u0105\u0107 minimum po\u0142ow\u0119 okresu przeznaczonego na nauk\u0119. W planowaniu nauki mog\u0105 pom\u00f3c platformy e-learningowe, np. Wi\u0119cej ni\u017c LEK, z kt\u00f3rego skorzysta\u0142o ju\u017c ponad 20 000 student\u00f3w medycyny i lekarzy podczas przygotowania do LEK-u, a tak\u017ce do egzamin\u00f3w zaliczeniowych na studiach.<\/span><\/p>\r\n M\u0105drze u\u0142o\u017cony plan pracy pomo\u017ce <\/span>UNIKN\u0104\u0106 PRZE\u0141ADOWANIA KOGNITYWNEGO<\/b>. Dzi\u0119ki popartej badaniami teorii kognitywnego prze\u0142adowania wiemy, jak zachodzi proces nauki. W oparciu o t\u0119 w\u0142a\u015bnie teori\u0119 stworzono szereg wytycznych m\u00f3wi\u0105cych o tym, jak konstruowa\u0107 materia\u0142y dydaktyczne. W du\u017cym skr\u00f3cie k\u0142ad\u0105 one nacisk na niezajmowanie pami\u0119ci operacyjnej zbyt du\u017c\u0105 ilo\u015bci\u0105 informacji w zbyt kr\u00f3tkim czasie. Dzi\u0119ki temu student nie m\u0119czy si\u0119 materia\u0142em, przetwarza w wi\u0119kszym skupieniu poszczeg\u00f3lne informacje i ma wi\u0119cej si\u0142y na powt\u00f3rki, kt\u00f3re s\u0105 kluczem do zapami\u0119tania. Uczmy si\u0119 warstwowo, czyli przer\u00f3bmy najpierw ca\u0142o\u015b\u0107 materia\u0142u na podstawowym poziomie. Gdy ugruntujemy takie informacje, mo\u017cemy zacz\u0105\u0107 dobudowywa\u0107 do nich szczeg\u00f3\u0142y. Przed rozpocz\u0119ciem nauki warto przelecie\u0107 wzrokiem materia\u0142 przeznaczony na ca\u0142y dzie\u0144. Znajomo\u015b\u0107 listy zagadnie\u0144 u\u0142atwi selekcj\u0119 materia\u0142u i sprawi, \u017ce po\u015bwi\u0119cimy odpowiedni\u0105 ilo\u015b\u0107 czasu najistotniejszym tematom oraz zmniejszymy ryzyko utraty punkt\u00f3w na naj\u0142atwiejszych pytaniach.<\/span><\/p>\r\n Kolejnym filarem jest <\/span>ORGANIZACJA i SYSTEMATYZACJA WIEDZY<\/b>. Realizujemy j\u0105 poprzez tworzenie notatek, skuteczno\u015b\u0107 czego zosta\u0142a dobrze udowodniona. Wa\u017cne jednak, \u017ceby by\u0142y to odpowiednio skonstruowane notatki, kt\u00f3re poka\u017c\u0105 zale\u017cno\u015bci mi\u0119dzy informacjami, zamieniaj\u0105 s\u0142owa na obrazy i zostawi\u0105 miejsce na dodanie nowych informacji w przysz\u0142o\u015bci. Naszym zdaniem najlepiej w tej roli sprawdz\u0105 si\u0119 <\/span>mapy my\u015bli<\/b>.\u00a0 Lista ich zalet jest bardzo d\u0142uga: ukazuj\u0105 informacje od og\u00f3\u0142u do szczeg\u00f3\u0142u, mo\u017cna je z czasem rozbudowywa\u0107, ukazuj\u0105 powi\u0105zania mi\u0119dzy informacjami, s\u0105 bardzo obrazowe, gdy\u017c przyjmuj\u0105 posta\u0107 charakterystycznego schematu, co u\u0142atwia zapami\u0119tywanie. Inne rodzaje notatek to (najcz\u0119\u015bciej tworzone) notatki linearne i (rzadziej spotykane) notatki obrazowe. Maj\u0105 one swoje wady i zalety, przyk\u0142adowo notatki linearne tworzy si\u0119 szybko, ale nie ukazuj\u0105 one zale\u017cno\u015bci mi\u0119dzy zagadnieniami. Notatki obrazowe mog\u0105 nie sprawdzi\u0107 si\u0119 przy tematach bardziej abstrakcyjnych. Pami\u0119taj, prosz\u0119, \u017ce notatki maj\u0105 inn\u0105 rol\u0119 ni\u017c podr\u0119czniki \u2013 podr\u0119cznik buduje kontekst i przedstawia szczeg\u00f3\u0142owe zagadnienia, co pomaga nam w ich zrozumieniu. Notatki stworzone na bazie podr\u0119cznika maj\u0105 na celu u\u0142atwienie odtwarzania informacji, kt\u00f3re ju\u017c wcze\u015bniej zrozumieli\u015bmy i wyselekcjonowali\u015bmy. Dobre notatki s\u0105 stworzone samodzielnie, poniewa\u017c ukazuj\u0105 nasze indywidualne zrozumienie tematu, a dzi\u0119ki temu nauka z nich jest zdecydowanie bardziej efektywna.<\/span><\/p>\r\n W celu usystematyzowania wiedzy <\/span>sprawdzaj si\u0119 i testuj<\/span>. Najlepsze do tego jest aktywne powtarzanie, czyli ka\u017cda czynno\u015b\u0107 zmuszaj\u0105ca nas do wyci\u0105gni\u0119cia wiedzy z pami\u0119ci d\u0142ugotrwa\u0142ej. Pozwala nam to wychwyci\u0107 informacje, kt\u00f3re umkn\u0119\u0142y lub kt\u00f3rych nie umiemy powi\u0105za\u0107. Ka\u017cda taka sesja powt\u00f3rka pot\u0119guje nasz\u0105 motywacj\u0119, gdy\u017c to w\u0142a\u015bnie po niej czujemy, \u017ce wiemy i pami\u0119tamy to, czego uczyli\u015bmy si\u0119 wcze\u015bniej.<\/span><\/p>\r\n Aby utrzyma\u0107 \u015blad pami\u0119ciowy, trzeba regularnie i aktywnie odtwarza\u0107. Pierwsza odtw\u00f3rka powinna odby\u0107 w trakcie nauki. Powinni\u015bmy uczy\u0107 si\u0119 aktywnie, tw\u00f3rczo. Nie przepisujmy mechanicznie ksi\u0105\u017cki. Nie \u0107wiczymy wtedy odtwarzania, tylko kodowanie. Mo\u017cemy aktywnie odtwarza\u0107, je\u015bli przyk\u0142adowo zrobimy notatki w spos\u00f3b tw\u00f3rczy. Czytamy rozdzia\u0142, zamykamy ksi\u0105\u017ck\u0119, chwil\u0119 czekamy (kilka minut). Siadamy z pust\u0105 kartk\u0105 i pr\u00f3bujemy zrobi\u0107 notatki z tego, co zrozumieli\u015bmy. Wymaga to wyci\u0105gni\u0119cia informacji z pami\u0119ci d\u0142ugotrwa\u0142ej do operacyjnej. \u0106wiczymy odtwarzanie informacji. To proces tw\u00f3rczy, kreatywny, w przeciwie\u0144stwie do mechanicznego przepisywania czy powtarzania definicji. Kluczowy moment jest nast\u0119pnego dnia. To pierwsza wa\u017cna odtw\u00f3rka materia\u0142uy, kt\u00f3ra si\u0119 powinna pojawi\u0107. W pierwszym dniu spadek procentowy zapami\u0119tanego materia\u0142u jest najwi\u0119kszy. Po \u015bnie, po nast\u0119pnej nocy, powinni\u015bmy odtworzy\u0107 materia\u0142; w trakcie snu m\u00f3zg organizuje to, czego si\u0119 nauczy\u0142, tworzy szlaki neuronalne. Kolejne powt\u00f3rki mog\u0105 mie\u0107 miejsce po tygodniu, miesi\u0105cu, 6 miesi\u0105cach. To nie s\u0105 sztywne liczby, a wszystko zale\u017cy mi\u0119dzy innymi od celu nauki. Aktywne powtarzanie i odtwarzanie u\u0142atwia unikn\u0105\u0107 <\/span>zjawiska iluzji wiedzy<\/span>, czyli sytuacji, w kt\u00f3rej umys\u0142 myli to, co wie, z tym, co rozpoznaje. Im wi\u0119cej czasu sp\u0119dzimy na mechanicznym przepisywaniu ksi\u0105\u017cki czy przegl\u0105daniu notatek, tym bardziej nasze subiektywne poczucie przygotowania do egzaminu b\u0119dzie ros\u0142o i dawa\u0142o nam z\u0142udne poczucie spokoju.<\/span><\/p>\r\n <\/p>\r\n Ostatni omawiany filar to<\/span> WSP\u00d3LNA NAUKA<\/b>, kt\u00f3ra mo\u017ce stanowi\u0107 miecz obosieczny. W zale\u017cno\u015bci od Twojego wej\u015bciowego poziomu wiedzy i od poziomu przygotowania, czasami dobrze jest uczy\u0107 si\u0119 z kim\u015b, a czasami wr\u0119cz przeciwnie. Zawsze jednak warto uczy\u0107 si\u0119 w miejscu, w kt\u00f3rym wszyscy woko\u0142o s\u0105 skupieni na pracy lub nauce. Je\u015bli podnosz\u0105c wzrok, widzisz dziesi\u0105tki skupionych twarzy, to od razu czujesz zastrzyk energii do wysi\u0142ku, nie chcesz si\u0119 poddawa\u0107 i robi\u0107 przerw w pracy, gdy inni intensywnie pracuj\u0105. To mo\u017ce by\u0107 bardzo korzystny ruch dla wielu os\u00f3b, kt\u00f3re maj\u0105 problemy ze skupieniem.<\/span><\/p>\r\n Mo\u017cesz mie\u0107 w\u0105tpliwo\u015bci, czy powy\u017csze metody dzia\u0142aj\u0105. My\u015blimy, \u017ce dobrym dowodem na ich skuteczno\u015b\u0107 b\u0119dzie to, \u017ce konstrukcja kursu Wi\u0119cej Ni\u017c LEK oparta jest o wspomniane metody efektywnej nauki. Zach\u0119camy tak\u017ce naszych kursant\u00f3w do stosowania efektywnych nawyk\u00f3w edukacyjnych. Z naszego kursu korzysta na kt\u00f3rym\u015b etapie nauki ponad po\u0142owa wszystkich absolwent\u00f3w medycyny w Polsce, co mo\u017ce \u015bwiadczy\u0107 o wysokiej skuteczno\u015bci wdro\u017conych przez nas metod.<\/span><\/p>\r\n Za\u0142\u00f3\u017cmy, \u017ce przygotowujemy si\u0119 do egzaminu z interny. Na pocz\u0105tek konieczna jest ch\u0119\u0107 do nauki; trzeba zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na nasz\u0105 <\/span>motywacj\u0119<\/b>. Wyznaczamy <\/span>cel<\/span>, kt\u00f3rym jest opanowanie materia\u0142u z interny na poziomie pozwalaj\u0105cym nam na samodzielne zaplanowanie diagnostyki i leczenia pacjent\u00f3w. Pami\u0119tamy, \u017ce nied\u0142ugo czeka nas sta\u017c, a nast\u0119pnie pe\u0142ne prawo wykonywania zawodu. Dzielimy nasz g\u0142\u00f3wny cel na mniejsze cele \u2013 opanowanie materia\u0142u z poszczeg\u00f3lnych dziedzin takich jak kardiologia, pulmonologia czy gastroenterologia. Zastanawiamy si\u0119 nad <\/span>skuteczno\u015bci\u0105<\/span> swojej dotychczasowej nauki i nawykami edukacyjnymi. Za\u0142\u00f3\u017cmy, \u017ce uczyli\u015bmy si\u0119 dosy\u0107 systematycznie i mamy przyzwoity poziom wiedzy wyj\u015bciowej, kt\u00f3ry pozwala nam na zrozumienie nowych zagadnie\u0144 \u2013 mamy do czego dobudowywa\u0107 nowe warstwy. Dbamy o nasze <\/span>otoczenie<\/span> poprzez przygotowanie pokoju do nauki b\u0105d\u017a zaplanowanie, do kt\u00f3rej biblioteki planujemy chodzi\u0107. Mo\u017cemy powiedzie\u0107 bliskim nam osobom, jakie wyzwanie nas czeka, i poprosi\u0107 o wsparcie, cho\u0107by w postaci kilku dobrych s\u0142\u00f3w czy okazjonalnie przyniesionego kubka herbaty.<\/span><\/p>\r\n Dokonujemy <\/span>selekcji materia\u0142u<\/span>. Mo\u017cemy sprawdzi\u0107, jakie podr\u0119czniki zosta\u0142y wymienione jako obowi\u0105zkowe w naszym sylabusie, zapyta\u0107 starszych koleg\u00f3w, z czego polecaj\u0105 si\u0119 uczy\u0107. Mo\u017cemy te\u017c korzysta\u0107 z portali wspieraj\u0105cych efektywn\u0105 nauk\u0119 na studiach medycznych, jak na przyk\u0142ad Wi\u0119cej ni\u017c LEK, na kt\u00f3rym w\u0142a\u015bnie jeste\u015b, a do kt\u00f3rego poznania serdecznie Ci\u0119 zapraszamy.<\/span><\/p>\r\n W kolejnym kroku przechodzimy do <\/span>planowania naszej pracy<\/span>. W pierwszym okresie dominowa\u0107 b\u0119dzie proces kodowania materia\u0142u. Im wi\u0119cej informacji przyswoimy, tym wi\u0119cej b\u0119dziemy p\u00f3\u017aniej po\u015bwi\u0119ca\u0107 na powtarzanie, wi\u0119c stosunek czasu kodowania do odtw\u00f3rek b\u0119dzie si\u0119 zwi\u0119ksza\u0142 na rzecz tych drugich w kolejnych tygodniach. W ostatnim okresie przed egzaminem skupimy si\u0119 ju\u017c tylko na powtarzaniu zakodowanych informacji. Rozplanuj wi\u0119c nauk\u0119 tak, by uwzgl\u0119dni\u0107 w niej zar\u00f3wno czas na kodowanie, jak i powtarzanie. Na poziomie ka\u017cdego tygodnia zaplanuj, ile godzin chcesz si\u0119 uczy\u0107 oraz w kt\u00f3re dni \u2013 b\u0119dzie to zale\u017ce\u0107 od Twojej wiedzy wyj\u015bciowej. Wszystko rozpisz w kalendarzu. Zaplanuj r\u00f3wnie\u017c przerwy w nauce na poziomie dni w tygodniu. Nast\u0119pnie przyst\u0105p do realizacji planu, po ka\u017cdym tygodniu oceniaj\u0105c, czy uda\u0142o Ci si\u0119 osi\u0105gn\u0105\u0107 zamierzony na dany tydzie\u0144 cel. Je\u015bli nie, rozwa\u017c zmian\u0119 planu \u2013 tego, kiedy i jak d\u0142ugo b\u0119dziesz si\u0119 uczy\u0107.<\/span><\/p>\r\n Powinni\u015bmy jeszcze przemy\u015ble\u0107 nasz <\/span>system organizacji i systematyzacji wiedzy<\/span>. Wybieramy zeszyt, w kt\u00f3rym b\u0119dziemy tworzy\u0107 kolorowe i przejrzyste mapy my\u015bli. Odtwarzanie mo\u017ce u\u0142atwi\u0107 nam \u201esystem segregatorowy\u201d. Planujemy, \u017ce b\u0119dziemy dzieli\u0107 nasze materia\u0142y \u2013- notatki, ksi\u0105\u017cki, fiszki \u2013 na ma\u0142e grupki. Powiedzmy, \u017ce odtw\u00f3rka materia\u0142u z jednej grupki zajmuje oko\u0142o godzin\u0119. Planujemy odtw\u00f3rki na poniedzia\u0142ek, \u015brod\u0119 oraz pi\u0105tek. Materia\u0142 powt\u00f3rzony w poniedzia\u0142ek przek\u0142adamy do przegr\u00f3dki na pi\u0105tek, a powt\u00f3rzony we wtorek \u2013 na poniedzia\u0142ek. Je\u017celi bardzo dobrze opanowali\u015bmy ju\u017c dany materia\u0142, to mo\u017cemy uzna\u0107, \u017ce b\u0119dziemy powtarza\u0107 go w co drug\u0105 niedziel\u0119.<\/span><\/p>\r\n Pomy\u015blmy te\u017c nad wsp\u00f3ln\u0105 nauk\u0105. Mo\u017cemy uczy\u0107 si\u0119 w bibliotece, gdzie b\u0119dziemy otoczeni pracuj\u0105cymi w skupieniu osobami. Jest tak\u017ce mo\u017cliwo\u015b\u0107 znalezienia sobie partnera do nauki, z kt\u00f3rym w ramach powt\u00f3rek b\u0119dziemy wyja\u015bnia\u0107 sobie okre\u015blone zagadnienia i motywowa\u0107 si\u0119 w momentach kryzysu.<\/span><\/p>\r\n [vc_row][vc_column width=”1\/1″][uncode_list uncode_shortcode_id=”174618″] Spis tre\u015bci Wprowadzenie Jak si\u0119 efektywnie uczy\u0107 na medycynie? Zastosowanie praktyczne Podsumowanie [\/uncode_list][\/vc_column][\/vc_row][vc_row][vc_column width=”1\/1″][vc_column_text uncode_shortcode_id=”198573″] Wprowadzenie Je\u017celi […]<\/p>\n","protected":false},"author":34,"featured_media":81839,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"acf":[],"yoast_head":"\n
\r\nJe\u017celi czytasz ten tekst, to prawdopodobnie dosta\u0142e\u015b(-a\u015b) si\u0119 na wymarzony kierunek lekarski. W popkulturze student medycyny przedstawiany jest jako osoba, kt\u00f3ra musi posi\u0105\u015b\u0107 ogrom wiedzy w bardzo kr\u00f3tkim czasie. Pytanie: jak tego dokona\u0107? Jak uczy\u0107 si\u0119 na medycynie, aby zapami\u0119ta\u0107 wszystkie wa\u017cne informacje? Czy da si\u0119 to zrobi\u0107 i nie zosta\u0107 tak zwanym \u201ewrakiem cz\u0142owieka\u201d?<\/span><\/p>\r\n<\/a>Jak si\u0119 efektywnie uczy\u0107 na medycynie?<\/b><\/span><\/h2>\r\n
\r\nPowsta\u0142a niezliczona liczba opracowa\u0144 dotycz\u0105cych metod efektywnej nauki. Zesp\u00f3\u0142 Bethink, z\u0142o\u017cony z lekarzy, pedagog\u00f3w i edukator\u00f3w, kt\u00f3rzy wsp\u00f3\u0142tworz\u0105 kursy Wi\u0119cej Ni\u017c LEK i Kurs Efektywnej Nauki, w oparciu o literatur\u0119, badania psychologiczne, a tak\u017ce praktyk\u0119 nauczania, stworzy\u0142 5 filar\u00f3w efektywnej nauki. S\u0105 to:<\/span><\/p>\r\n\r\n
\r\nWymienione filary maj\u0105 u\u0142atwi\u0107 proces kodowania informacji, czyli przyswajania nowego materia\u0142u teoretycznego, a tak\u017ce zadba\u0107 o d\u0142ugotrwa\u0142y efekt nauki dzi\u0119ki odtwarzaniu, czyli powtarzaniu informacji. W oparciu o wspomniane filary postaramy si\u0119 odpowiedzie\u0107 na pytanie: \u201eJak si\u0119 uczy\u0107 na medycynie?\u201d.\u00a0<\/span><\/p>\r\n\r\n
<\/a>Zastosowanie praktyczne<\/span>\u00a0<\/b><\/h2>\r\n
\r\nPrzedstawili\u015bmy Ci teoretyczne podstawy efektywnej nauki. Teraz zaprezentujemy, jak mo\u017cna prze\u0142o\u017cy\u0107 je na praktyk\u0119.<\/span><\/p>\r\n<\/a>Podsumowanie<\/b><\/span><\/h2>\r\n
\r\nEfektywna nauka na medycynie nie jest prosta i intuicyjna. Nikt nie uczy nas w szkole, jak si\u0119 uczy\u0107, a otoczenie wr\u0119cz oczekuje, \u017ce jako studenci lub absolwenci medycyny b\u0119dziemy ekspertami w tym zakresie. Niezale\u017cnie od tego, na jakim etapie edukacji czytasz ten artyku\u0142, oznacza to zapewne, \u017ce zainteresowa\u0142 Ci\u0119 temat optymalizacji swojej pracy. Chcesz osi\u0105ga\u0107 efekty, kszta\u0142ci\u0107 si\u0119, zwi\u0119ksza\u0107 swoje kompetencje. Mamy nadziej\u0119, \u017ce informacje teoretyczne oraz praktyczne wskaz\u00f3wki zawarte w powy\u017cszym artykule pomog\u0105 Ci osi\u0105gn\u0105\u0107 Tw\u00f3j cel.<\/span>[\/vc_column_text][\/vc_column][\/vc_row]<\/p>\r\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"