Jak pomagamy?

Poznaj 5 filarów kursu "Więcej niż LEK"!

Poprzedni Następny

Selekcja materiału Każdy rocznik absolwentów przygotowujących się do LEK-u marnuje ogromne ilości czasu dokonując selekcji niemal tych samych informacji, co ich poprzednicy! Przebijamy się przez tysiące stron książek i megabajtów prezentacji zastanawiając się, które z zagadnień są rzeczywiście istotne. Materiały są często zbyt obszerne, co utrudnia wydobycie najważniejszych informacji i powtarzanie materiału.

Jak zadbaliśmy o to, aby nasze materiały posłużyły wszystkim, niezależnie od stopnia zaawansowania w zmaganiach z LEK-iem?

Postawiliśmy sobie cel, aby nasz kurs oferował większość informacji potrzebnych do przygotowania do LEK-u i nie zmuszał Was do ciągłych wycieczek po książki. Podstawowym nośnikiem informacji, z którego będziecie korzystać, będą prezentacje dostępne z poziomu naszej platformy e-learningowej. Nie obawiajcie się jednak litych, czarno-białych ścian tekstu! Dbamy o ich atrakcyjność wizualną oraz przejrzyste sformatowanie treści. :)

Zdecydowaliśmy się zawrzeć w nich bardzo szczegółowe informacje, które zapewnią zrozumienie każdego tematu, niezbędne do trwałego zapamiętywania. Nie zapominamy jednak o tych, którzy chcą skupić się głównie na powtarzaniu materiału. Układ prezentacji zawsze będzie pomagał w szybkim przypomnieniu informacji, a nawigacja w ramach platformy ułatwi szybkie odnalezienie dowolnych zagadnień z przeglądanych wcześniej przedmiotów.

Najważniejszym argumentem przemawiającym za prezentacjami jest interaktywność - uczestnicząc w kursie pomagacie je rozwijać, jednocześnie korzystając z wiedzy innych! Masz lepszy pomysł na wyjaśnienie zagadnienia? Znasz patent ułatwiający zapamiętanie złożonych informacji? A może po prostu masz pytanie, na które prezentacja nie odpowiada? Zostawiając adnotację do określonego slajdu, czy paragrafu, otwierasz dyskusję dostępną dla innych uczestników i prowadzących! Dzięki tym uwagom będziemy nieustająco podnosić jakość naszych materiałów, również w trakcie trwania kursu!

Plan pracy W przypadku LEK-u samo zaplanowanie pracy jest wyzwaniem! Wielu z nas podejmuje się go, lecz przeróżne sytuacje życiowe, staż podyplomowy, dodatkowa praca, czy bieganie za biurokracją nie ułatwiają realizowania założeń i sprawdzania postępu. Wyjątkowo obszerny zakres materiału utrudnia z kolei założenie optymalnego tempa pracy, co często skutkuje szybkim wypaleniem, lub stresem pod koniec nauki.

Jaki plan pozwoli utrzymać równe tempo, abyście mieli czas na spokojne przyswojenie i powtarzanie informacji oraz rozpracowywanie bazy pytań?

W ramach “Więcej niż LEK” wychodzimy z gotową propozycją planu, który gwarantuje pokrycie całości materiału. Dobieramy go starannie na podstawie własnych doświadczeń oraz wywiadów z innymi absolwentami. Uprzedzając jednak pytania - nie narzucamy go, ale raczej sugerujemy wspólne tempo. Trzymając się harmonogramu jesteście w stanie skorzystać w pełni ze współpracy z innymi, którzy zmagają się z tymi samymi zagadnieniami, ale naszym celem nie jest uwiązanie Was na 3 miesiące w sztywnym kieracie. :)

Na podstawie przeprowadzonych ankiet wiemy, że znaczna większość z Was, około 75%, chce poświęcić na naukę do LEK-u ponad 200 godzin, a około połowa - więcej niż 250. Dokładny rozkład jazdy poznacie na kilka tygodni przed rozpoczęciem kursu, ale spełnia on określone założenia:

  • Trwa 14 tygodni
  • Uczestnicy kursu stacjonarnego mogą liczyć na 4 spotkania weekendowe, skupione na czymś "więcej, niż LEK" - byciu lekarzem.
  • Wasza praca z wykorzystaniem platformy przewidziana jest na 5 dni w tygodniu, w weekend odpoczywamy, wpadamy na zajęcia praktyczne, albo powtarzamy. ;) W każdy “dzień pracujący” ukazuje się nowa lekcja
  • Ilość materiału zakłada pracę od 2 do 6 godzin dziennie, w zależności od indywidualnego tempa
  • Kurs podzielony jest na 2 etapy, z jedną tygodniową przerwą w zajęciach
  • Całość nauki, wraz z powtórkami, pracą z bazą pytań oraz zajęciami powinna zająć średnio od 250 do 300 godzin
  • Kończymy około 2 tygodni przed egzaminem.

Znamy realia życia młodych lekarzy i zdajemy sobie sprawę, że LEK czasami przegrywa z odcinkiem “Chirurgów”, do którego mamy sentyment, współlokatorem zarządzającym przerwę na kawke, czy nieposkromioną ochotą na burgera. :) Dlatego w ramach “Więcej niż LEK” uczysz się w odpowiednich dla Ciebie porach, godząc wszystkie obowiązki i przyjemności.  Kontakt z innymi uczestnikami w ramach platformy sprawia jednocześnie, że nigdy nie czujesz, że walczysz samotnie!

Ponadto, przerwy oraz czas przed egzaminem są idealną okazją do skupienia się na systematyzacji i powtarzaniu treści. Albo wyjazdu na wakacje. To już zostawimy Wam. :)

Systematyzacja wiedzy Systematyzacja wiedzy jest często pomijanym, ale kluczowym aspektem procesu uczenia. Śmiało ryzykujemy stwierdzenie, że każda godzina spędzona na przyswajaniu informacji, których nie utrwalimy, jest po prostu stracona! Znamy ten scenariusz - spędzamy godziny przy książkach, mamy poczucie zrozumienia tematu, a kilka dni później, weryfikując wiedzę, pojawia się wrażenie, że ledwie przelecieliśmy materiał wzrokiem.

Jak zorganizowaliśmy kurs, aby pomóc Wam trwale zapamiętywać wiele szczegółowych informacji?

Przeprowadzone przez nas ankiety wskazały systematyzację wiedzy jako jeden z głównych problemów, z którymi się zmagacie. Nasze doświadczenie to potwierdza. Wiedza, którą na początku nauki magazynujemy w pamięci operacyjnej, musi trafić do pamięci długotrwałej, abyśmy bezpowrotnie nie utracili ciężko wygospodarowanego czasu. W przeciwnym razie pojawia się frustracja i spadek motywacji, które powodują, że uczymy się w coraz większym stresie, co jeszcze bardziej utrudnia osiągnięcie pozytywnych rezultatów. Zależy nam bardzo, abyście podczas nauki do LEKu uniknęli wpadnięcia w to błędne koło.

Kluczowym narzędziem w Waszych rękach będzie album 150 map myśli w formacie A3. Ten format notowania, spopularyzowany przez Tony’ego Buzana, ułatwia przyswojenie hierarchii informacji, dostrzeżenie powiązań między tematami oraz utrwalanie wizualnych skojarzeń, które pomagają zlokalizować w pamięci związane z nimi informacje.

Więcej o albumie

Nasz umysł odruchowo wykorzystuje do codziennej pracy obrazy niezależnie od tego, czy jesteśmy tego procesu świadomi. Autorskie ilustracje, które w pocie czoła przygotowują dla Was poznańscy graficy, będą podstawą systemu skojarzeniowo-wyobrażeniowego, który poznacie. Dzięki kolorom, dynamice i przestrzenności obrazów, oraz związanymi z nimi, nierzadko absurdalnymi, historiami, zapamiętywanie okaże się łatwiejsze niż kiedykolwiek. Ilustracje posłużą Wam nie tylko jako swoiste kotwice dla wiedzy dla szczegółowych informacji lub dużych partii materiałów, ale także tchną życie w naukę medycyny! :)

Każdy z przedmiotów posiada w naszych wszystkich materiałach określoną konwencję graficzną, historię lub charakterystyczną postać. Najłatwiej będzie zobrazować to przykładem, dajmy na to - gastroenterelogii, osadzonej w mitologiach z różnych rejonów świata.

Do każdego z dużych działów przypisana jest jedna z nich i tak choroby żołądka i dwunastnicy skojarzone są z mitologią nordycką. Poszczególne jednostki chorobowe reprezentowane są natomiast przez postacie z tych historii - Thorowi na przykład dolega choroba wrzodowa żołądka.

Album będzie służył Wam jako podstawowe narzędzie notowania, zapisywania kluczowych i trudnych pojęć w powiązaniu z określonymi chorobami i działami. To wszystko może brzmieć nieco abstrakcyjnie, dlatego pierwsze lekcje poświęcamy pracy z materiałami, abyście nauczyli się jak najlepiej z nich skorzystać.

Mapy myśli będą też niezastąpione przy powtórkach. Ilustracje i notowane przez Was kluczowe pojęcia i rysunki będą służyły jak klucze, otwierające wszystkie drzwi do zdobytej wiedzy! O regularność powrotu do już przyswojonego materiału też nie musicie się martwić. Przypomni Wam o tym platforma oraz dzienny plan pracy.

Wspólna nauka Podczas przygotowań do LEK-u w naszych rozmowach ze znajomymi wielokrotnie przewijał się temat wspólnej nauki, przedmiot po przedmiocie, dział po dziale. Wiedzieliśmy, że bardzo dużo tracimy nie współpracując. Czuliśmy potencjał w dzieleniu się wiedzą i wspólnej motywacji, lecz mimo to traciliśmy czas na samodzielnym przegryzaniu się przez notatki.

Jak udało nam się zadbać o warunki sprzyjające grupowej pracy?

Rozmowy o wspólnej nauce kończyły się zwykle na dywagacjach przy winie, gdyż w praktyce synchroniczna nauka jest niezwykle trudna, nawet dla dwóch, trzech osób. Jeżeli mieszkacie razem i nie pracujecie, to może powiedzie się próba wspólnego rozwiązywania zadań. Wynika to z różnych preferencji i nawyków związanych z uczeniem się, różnego tempa nauki, czy wreszcie warunków, w których lubimy pracować. Pomimo tego, większość z nas wolałaby zdecydowanie móc po prostu zadać komuś pytanie w trakcie nauki, niż wertować stosy książek i notatek. Dlatego stworzenie środowiska wspierającego wspólną naukę stało się naszym priorytetem.

Wiedzieliśmy, że wszystko rozbije się o narzędzia komunikacji. Chcemy, aby ułatwiały kontakt między uczestnikami i tworzyły jeden ogromny, wirtualny pokój nauki do LEK-u. Aby osiągnąć upragniony rezultat, wybraliśmy trzy podstawowe formy komunikacji:

  • Czat związany z daną lekcją do komunikacji “tu i teraz”
  • Adnotacje (komentarze) na konkretnych slajdach, które pozwolą rozwiązywać kontekstowe pytania i uwagi
  • System pytań i odpowiedzi dla ponadczasowych i niezależnych wątków
To wszystko w ramach jednej platformy i jednej, kilkuset osobowej grupy! Wyobraź sobie potencjał Waszej wiedzy, zgromadzonej w tym samym czasie, w tym samym miejscu! Pragniemy też umożliwić Wam przekazywanie wiedzy innym, gdyż jest to najlepszy sposób weryfikacji zrozumienia zagadnienia oraz jego utrwalenia.

Uczysz się zwykle późnym wieczorem? Masz kilka dni obsuwy i nadrabiasz zaległości? Nic straconego! Masz wciąż dostęp do zapisu rozmów na czacie, wszystkich komentarzy i wątków na forum. Wszystkie wasze rozmowy, uwagi i sugestie będą również niezwykle pomocne w ciągłym procesie poprawianiu kursu.

Motywacja Według naszych badań, ponad 60% z nas już na starcie martwi się, że ucząc się do LEK-u nie utrzyma odpowiedniego poziomu motywacji. Zwykle wystarcza jej na pierwsze starcie z materiałem, lecz brakuje na powtórki i utrwalanie wiedzy. Przy kolejnych podejściach do egzaminu nauka często zaczyna się i kończy na rozwiązywaniu zadań! Niepewność co do uzyskanego wyniku pozwalającego na spokojny wybór rodzaju i miejsca specjalizacji nie ułatwiają zadania.

Jak pomożemy Wam pracować nad motywacją, aby utrzymać jej wysoki poziom?

Jednym z aspektów wyróżniających nasz kurs jest przekonanie, że praca lekarza to… więcej niż LEK. :) Wysoki wynik z tego egzaminu jest niezbędny dla wielu ścieżek zawodowych, ale wierzymy, że nie powinien być główną motywacją do działania i rozwoju. Często skupiając się na rezultacie punktowym zapominamy, że uczymy się przede wszystkim dla podniesienia swoich umiejętności i wiedzy, które dają nam poczucie kompetencji i spokój ducha w pracy zawodowej.

Fenomen ten w uniwersalnym ujęciu opisała Carol Dweck, profesor psychologii na Uniwersytecie Stanforda. W swojej książce “MindSet”, wieńczącej lata badań, opisała dwa podstawowe założenia, które prowadzą do zgoła innych rezultatów - nastawienie na trwałość (fixed mindset) oraz nastawienie na rozwój (growth mindset). Fixed mindset jest w naszym kraju wyjątkowo powszechny, głównie jako rezultat dominującej w XX wieku ideologii, wedle której każdy obywatel ma swoje jasno określone miejsc. System edukacji stale każe nam udowadniać, że potrafimy odpowiadać na jego wyzwania, umieszcza w staninach oraz prowadzi do zaciekłej rywalizacji i zatracenia podstawowej wartości nauki - rozwoju własnego potencjału i stawania się bardziej kompetentnym.

Zależy nam, aby uczestnictwo w “Więcej niż LEK” wiązało się też z dołączeniem do społeczności zorientowanej na rozwój nie tylko swój ale także innych. Społeczności, w której wspólne rozwiązywanie problemów jest przyjemnością, a nie źródłem stresu. Społeczności chętnej do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami z innymi. Pomoże to nam wszystkim na długiej ścieżce zawodowej, na której LEK jest tylko jednym z pierwszych kroków. To my za parę lat będziemy uczyć absolwentów medycyny, wspierać ich rozwój, działać w zespołach i wzajemnie sobie pomagać.

Jeśli oczekujemy zmiany w myśleniu i podejściu do młodych lekarzy, to do nas należy jej dokonanie. Jeśli pragniemy aby starsi lekarze byli dla nas mentorami, sami powiniśmy się starać być nimi dla siebie nawzajem i dla młodszych lekarzy i studentów. Wierzymy, że dzięki “Więcej niż LEK” miejsc sprzyjających rozwojowi zarówno w medycynie, jak i poza nią, będzie z roku na rok coraz więcej