Wspierając efektywną naukę, pomagamy medykom we wspólnym i świadomym rozwoju kompetencji

Misja Więcej niż LEK

 

Dlaczego robimy to, co robimy?

Zanim wspólnie z nami rozpoczniesz przygodę z prowadzeniem systematycznej i efektywnej nauki, chcielibyśmy szerzej opowiedzieć Ci o celu, który sobie postawiliśmy.

Mamy nadzieję, że pozwoli Ci to spojrzeć z innej perspektywy na sam kurs oraz wszystko, co wspólnie z Tobą staramy się tutaj stworzyć. Pewnie domyślasz się, że nie mamy tutaj na myśli tylko przygotowania do egzaminów.

Problem, który próbujemy wspólnie rozwiązać jest zdecydowanie bardziej złożony. Egzaminy państwowe i ich konstrukcja są zaledwie tego objawem.

Przyczyny leżą głębiej i dlatego nasze kursy w swoich założeniach są czymś więcej niż tylko przygotowaniem do egzaminu, który chcemy zdać i mieć go za sobą. Tak jak wiele inicjatyw w dzisiejszym świecie, projekt “Więcej niż LEK” również zrodził się z frustracji i niezadowolenia.

Na każdym etapie systemu edukacji pojawia się wiele obietnic. Wykształcenie, pewna praca, stabilizacja, łatwa i spokojna przyszłość – słyszeliśmy to wszyscy. Jednocześnie aktualny obraz polskiej edukacji pozostawia wiele do życzenia.

Wiele osób w swym dorosłym życiu zaczyna rozumieć, że wiedza, dyplom czy tytuł niczego już nie gwarantują, gdyż wymagania względem młodych ludzi zmieniają się coraz szybciej. Tak też było w naszym przypadku.

Oczywiście – “nie jest aż tak źle“. Niespełnione obietnice można przemilczeć, nierealistyczne obrazy zrzucić na karb młodzieńczej naiwności. Wziąć się do działania i z czasem na wszystko samemu zapracować.

Istnieje jednak aspekt, którego nie mamy zamiaru przemilczeć. Śmiało i otwarcie mówimy jako zespół i jako grupa przyjaciół, że post-industrialny system edukacji powoli i systematycznie odbierał nam coś, co jest najcenniejszym skarbem każdego człowieka. Zdolność do samodzielnego, krytycznego i kreatywnego myślenia.

 

Jakie są tego konsekwencje dla nas, medyków?

Przede wszystkim jako absolwenci studiów medycznych nie znamy swojej wartości. Często nie potrafimy wyobrazić sobie naszej przyszłości. Mamy problem z podejmowaniem decyzji. Gdy rozpoczynamy pracę, nie potrafimy negocjować i walczyć o swoje. Nie umiemy pracować zespołowo, gdyż przez całe życie byliśmy oceniani indywidualnie.

Ponadto zakorzeniono w nas niezdrowy nawyk uczestnictwa w „wyścigu szczurów” oraz dzielące środowisko medyczne podejście, w którym akademicka ścieżka rozwoju zawodowego jest, z niewiadomych przyczyn, „najlepsza”.

Kolejne konsekwencje tego zjawiska mogą ujawnić się parę lat później. My sami jako specjaliści przestaniemy uczyć innych, zapomnimy, jak to było, kiedy sami potrzebowaliśmy pomocy i staniemy się częścią odwiecznego cyklu obojętności.

To wszystko powoduje, że jako grupa nie wykorzystujemy w pełni swojego potencjału. Nie przekazujemy wiedzy młodszym adeptom sztuki lekarskiej, a jako specjaliści odcinamy się od środowiska zawodowego, często myśląc tylko o indywidualnej praktyce.

 

Jeśli pragniemy, aby dzielenie się wiedzą, wzajemna pomoc i mentoring powróciły do polskich placówek medycznych – sami powinniśmy stanowić tego przykład. To my powinniśmy być tą zmianą.

Dlatego rozwijając “Więcej niż LEK” postanowiliśmy, że każdy z naszych projektów, niezależnie od tego, czy będzie związany z edukacją medyczną czy edukacją w ogóle, będzie miał na celu przede wszystkim szerzenie idei. Zbiorowego i zorganizowanego wysiłku. Wspólnej nauki i dzielenia się wiedzą. Tworzenia cennych relacji interpersonalnych. Pomagania innym w staniu się samodzielnymi, kreatywnymi i pewnymi siebie ludźmi.

Wierzymy, że jest to podstawa dobrze funkcjonujących zespołów oraz zdrowych relacji między medykami a pacjentami, których tak potrzeba w środowisku medycznym.

Życie szybko uświadamia nam, że każdy z nas jest w pełni odpowiedzialny za swój rozwój. Zarówno w pracy, jak i poza nią, niczego nie przyniesie nam obarczanie winą za kiepską edukację systemu, współpracowników czy atmosfery na oddziale. Może wręcz spowodować, że całkowicie zamkniemy się nawet na te możliwości, które posiadamy. Musimy więc wziąć sprawy w swoje ręce.

Wierzymy, że dzięki naszemu wspólnemu wysiłkowi, istnienie efektywnego systemu nauczania młodych medyków może stać się tak samo oczywiste jak obecnie jego brak. A funkcjonowanie relacji uczeń-mistrz oraz wielodyscyplinarnych, sprawnie działających zespołów medycznych będzie wręcz powszechne.

Tak może wyglądać nasza codzienność, jeżeli każdy z nas na każdym kroku, w pracy czy poza nią, będzie pamiętać o tej wizji i starać się ją urzeczywistnić. Inni, widząc efekty, przyłączą się szybciej, niż myślimy.

 

Zespół Więcej niż LEK

Kursy do egzaminów końcowych

Celem edukacyjnym kursów przygotowujących do egzaminów końcowych jest teoretyczne i metodyczne przygotowanie kursanta z zakresu materiału wymaganego na egzaminach LEK i LDEK.

Kursy z Nauk Podstawowych

Przygotowanie teoretyczne z zakresu nauk podstawowych przeznaczone przede wszystkim dla studentów kierunków: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego oraz fizjoterapii, a także: ratownictwa, pielęgniarstwa i położnictwa.

Kursy startują 23.09.2024r.

Stomatologiczne Kursy Przedmiotowe

Przygotowanie teoretyczne z zakresu nauk klinicznych przeznaczone dla studentów kierunku lekarsko-dentystycznego lat 2–5 oraz lekarzy dentystów.

Kursy Więcej niż Matura

Spersonalizowane kursy WNM to sprawdzony sposób na przygotowanie do matury! Ucz się, gdzie chcesz, kiedy chcesz i w takim tempie, jakim chcesz!

Inne kursy

W ramach współprac z zaprzyjaźnionymi wydawnictwami wspólnie tworzymy kursy o praktycznym wymiarze. Skierowane są do wszystkich medyków niezależnie od etapu rozwoju zawodowego.